لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

والی نورستان: ۶۰درصد باشندگان منطقه افسه برگمتال معتاد به مواد مخدر اند


منطقه افسه در ولسوالی برگمتال ولایت نورستان موقعیت دارد و بیشتر باشندگان این منطقه به مواد مخدر نوع چرس و تریاک معتادن استند، با داخل شدن به خانه‌های باشندگان این منطقه، دود چرس و تریاک به مشام می‌‌رسد.

مولوی محمد حسن، باشنده منطقه افسه به رادیو آزادی گفت، استفاده از چرس و تریاک در منطقه آنان به یک عادت و رسم مبدل شده‌است:

" کودکان و زنان نیز در منطقه ما به مواد مخدر معتاد استند."

مولوی محمد حسن می‌گوید، در منطقه آنان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر صورت نمی‌گیرد، اما چرس و تریاک مورد استفاده معتادین از ولایت بدخشان به ولسوالی برگمتال چاقاچ می‌گردد و حکومت هنوز موفق نشده است که جلو آن را بگیرد.

وی افزود:

" مواد مخدر از طریق ولسوالی منجان بدخشان به منطقه ما قاچاق می‌شود. گروه‌های مافیایی آن را به اینجا قاچاق می‌کنند و بالای مردم به فروش می‌رسانند. حکومت نیز هنوز جلو قاچاق آن را نگرفته است."

معتادین مواد مخدر در رابطه به وضعیت‌شان به رادیو آزادی می‌گویند:

" ۲۵ سال می‌شود که من تریاک می‌کشم، از دوازده سالگی به آن معتاد شدم. اطفال با دود تریاک عادت می‌کنند و هنگامی که مریض شوند والدین‌شان به آنان تریاک می‌دهند و سپس اطفال نیز معتاد می‌شوند. ما به دوا دسترسی نداریم، از همین رو برای کاهش دردها از تریاک استفاده می‌کنیم."

باشندگان افسه می‌گویند، شفاخانۀ در ولسوالی آنان وجود ندارد و آنان توان انتقال مریضان و معتادین را جهت تداوی به کنر و نورستان نیز ندارند:

" در اینجا شفاخانه و دوا وجود ندارد، به کابل و جلال آباد نیز رفته نمی‌توانیم. در اینجا ما در بدل خرید مواد مخدر گاو، جواری و گندم می‌دهیم، اما اگر به جلال آباد برویم، برای ما قیمت تمام می‌شود و قیمت ده گاو را باید بپردازیم. چه کنیم، حال مواد مخدر را ترک کرده نمی‌توانیم."

زاهده فیضان، رئیس امور زنان ولایت نورستان به رادیو آزادی می‌گوید، در کنار مردها، زنان و کودکان نیز در برگمتال به مواد مخدر معتاد اند.

وی افزود:

" شماری از زنان در برگمتال از مواد مخدر استفاده می‌کنند. اگر در یک خانواده یک مرد معتاد باشد، زنان و کودکان نیز به مواد مخدر معتاد می‌شوند."

وی از حکومت مرکزی می‌خواهد که برای تداوی معتادین در ولایت نورستان، یک باب شفاخانه را اعمار نماید.

وی گفت:

" خواست ما از حکومت مرکزی این‌است که یک باب شفاخانه و یا کلینیک تداوی معتادین را در نورستان اعمار کند. شماری از باشندگان پارون، نورگرام و ولسوالی دو آب نیز معتاد استند."

حافظ عبدالقیوم، والی نورستان می‌گوید، شمار معتادین مواد مخدر در منطقه افسه قابل نگرانی است و وی پیشنهاد اعمار شفاخانه تداوی معتادین را به حکومت مرکزی سپرده است.

وی افزود:

" تقریباً شصت درصد باشندگان افسه به مواد مخدر معتاد اند و این تعداد، یک رقم خطرناک است. من نیز از حکومت مرکزی می‌خواهم که یک کلینیک تداوی معتادین را در این منطقه اعمار کند."

والی نورستان می‌گوید، به نیروهای امنیتی در مسیر راه برگمتال و بدخشان دستور داده‌است که مانع قاچاق مواد مخدر به این ولسوالی شوند.

وی گفت:

" واقعاً در نورستان کشت کوکنار صورت نمی‌گیرد و این همه از بدخشان قاچاق می‌گردد. من به نیروهای امنیتی دستور داده‌ام که قاچاقبران مواد مخدر را تعقیب کنند و مانع قاچاق مواد مخدر به نورستان شوند."

باشندگان برگمتال می‌گویند، در کنار مردم عادی، شماری از عالمان دین نیز در این ولسوالی به مواد مخدر معتاد استند، از همین رو به گفته آنان، زمانی که عالمان دین از این مواد استفاده کنند، باشندگان محل نیز از احکام دین اسلام در رابطه به مواد مخدر بی‌خبر می‌مانند.

گزارش: روح الله انوری

XS
SM
MD
LG