لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

وزارت دفاع: ادعای طالبان مبنی بر آماده‌گی به حمله بالای شهرهای بزرگ تبلیغ است


در روزهای پسین طالبان به حملات‌شان در بخش‌های گونه‌گون کشور شدت بخشیده‌اند، اما وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌ورزد که توانایی به عقب زدن و یا مهار این حملات را دارند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت روز دوشنبه «۲۲ اسد ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی آن ادعا را که گویا طالبان قصد و آماده‌گی حملات گسترده به شهرهای بزرگ را دارند، تبلیغ خواند.

وی گفت:

"نیروهای امنیتی و دفاعی کشور هر گاهی آماده این هستند که از خاک و مردم‌شان دفاع کنند، این گونه ادعا بخشِ از تبلیغات این گروه است، آنان تاکنون نه کدام شهری را گرفته‌اند و نه هم توانسته‌اند از آن نگهداری کنند، این تنها تلاش برای پراکنده ساختن افکار عامه است، نیروهای امنیتی نه‌تنها در شهرها، بلکه در روستاها برای دفاع از خاک‌شان آماده هستند."

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان هم‌چنان می‌گوید، طالبان در سال روان در ولایت‌های فراه، فاریاب، پکتیا و شماری از ولایات شمال کشور قصد حملات گسترده را داشتند، اما نیروهای امنیتی از این حملات جلوگیری کرده‌اند.

به تازه‌گی شماری از روزنامه‌های چاپ کابل از زبان یک منبع طالبان نگاشته‌اند که گفته‌است این گروه برای انجام حملات گسترده بر بخش‌های از شهرهای بزرگ کشور آماده‌گی می‌گیرد.

این منبع طالبان هم‌چنان گفته‌است که ممکن در آینده در حملات‌شان از تاکتیک‌های تازه کار گیرند که آماج قرار دادن نیروهای هوایی نیز شامل آن است.

طالبان مسلح در حالی ادعای قصد انجام حملات گسترده را می‌کنند که در این اواخر نا امنی‌ها در بخش‌های از کشور نیز شدت یافته‌اند.

حمله تهاجمی طالبان به شهر غزنی در شب جمعه هفته گذشته یکی از این مثال‌ها است.

این گروه با حمله به شهر غزنی بخش‌های مهم از این شهر را زیر ادارۀشان درآوردند و گزارش‌ها می‌رسانند که نبرد میان نیروهای امنیتی و طالبان تا کنون هم در شماری از بخش‌های این شهر ادامه دارد.

این گروه در آغاز سال روان به مرکز شهر فراه نیز حملات تهاجمی انجام دادند که بخش‌های مهمی این شهر را برای چندین ساعت در کنترول داشتند و شماری زیادی از ساختمان‌های دولتی در آنجا به آتش کشیدند.

در این میان باری عارض یکی از کارشناسان نظامی این ادعای طالبان را به دور از خطر هم نمی‌داند و از نهادهای امنیتی می‌خواهد تا آماده‌گی‌های لازم را برای مهار این حملات طالبان بگیرند.

باری عارض
باری عارض

وی افزود:

"با در نظرداشت حملات و رویدادهای اخیر به دور نیست که در شماری دیگر از ولایات نیز این چنین حملات رخ ندهد، اما این در حد یک پیش‌بینی است، تا کنون چنین ثبوتِ وجود ندارد که نشان دهد آیا طالبان توانایی این را دارند که در یک وقت به دیگر ولایات نیز چنین حملات را انجام دهند و یا نه؟"

با این همه، وژمه ساپی یکی از نماینده‌گان مردم و عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه این ادعای طالبان که گویا آماده‌گی انجام حملات گسترده به شهرهای بزرگ را دارند تبلیغات جنگی این گروه می‌گوید و آن را به دور از باور می‌خواند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG