لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

وزیر دفاع امریکا: طالبان در تصرف نقاط دلخواه‌ شان در غزنی ناکام شدند


وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفت طالبان در رسیدن به اهداف‌شان در غزنی ناکام شدند. جیمز متیس هنگام سفر به کلمبیا، دیروز این سخن را گفت.

وزیر دفاع امریکا هم‌چنان گفت که انتظار می‌رود در آستانۀ برگزاری انتخابات افغانستان حملات طالبان در نقاط دیگر افغانستان نیز شدت بگیرند اما جیمز متیس با تأکید گفت که طالبان قادر به شکستاندن خطوط دفاعی نیروهای امنیتی افغانستان نخواهند شد.

متیس افزود که عملیات تصفیه‌یی شهر غزنی از وجود شورشیان هنوز ادامه دارد.

جیمز متیس
جیمز متیس

وی افزود:

"حالا می‌دانیم که دشمن شش هدف داشت در غزنی. طالبان در تصرف شش نقطۀ دلخواه‌شان در غزنی ناکام شدند. یکی از اهداف عملیات آن‌ها این بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کنند، که در این قسمت موفق بودند. جنگجویان طالب هنوز در خانه‌ها پنهان اند و تلاش می‌کنند اکمالات دریافت کنند. عملیات تصفیه‌یی جریان دارد. اما حداقل فعلاً مردم غزنی با کمبود غذا روبرو نیستند، فعالیت‌های تجارتی ادامه یافته."

وزیر دفاع امریکا هم‌چنان افزود که طالبان نتوانسته‌اند حمایت مردم غزنی را کسب کنند، به همین دلیل با جنگ و دهشت افگنی می‌خواهند به اهداف‌شان برسند.

جیمز متیس گفت که طالبان ظاهراً می‌خواهند پیش از اعلان آتش‌بس احتمالی توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، با چنین حملات خود را در موقف نیرومند قرار دهند و همزمان با این می‌خواهند پیش از برگزاری انتخابات در ماه میزان، در نقاط مختلف ترس و وحشت به وجود آورند.

وی گفت:

"در بارۀ آتش‌بس احتمالی از طرف رئیس جمهور غنی صحبت می‌شود و این چیزیست که در جنگ‌های مشابه دیده شده. وقتی سخن از مذاکره و آتش‌بس می‌شود شورشیان کوشش می‌کنند که در موقف قوی قرار بگیرند و دشمن با کشتن مردم بی‌گناه این کار را می‌کند. آن‌ها به دلیلی از بمب و مرمی استفاده می‌کنند که در صندوق رأی برنده نمی‌شوند."

وزیر دفاع امریکا در ادامۀ سخنان خود هم‌چنان گفت که طالبان می‌توانند ترس و وحشت به وجود بیاورند ولی در نهایت موفق نمی‌شوند.

XS
SM
MD
LG