لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

ناظران انتخابات: کارگیری از سیستم بایومتریک در انتخابات ۲۸ میزان ممکن نیست


سرنوشت انتخابات ۲۸ میزان در هالۀ از ابهام و همراه با انتقادها از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به مدیریت این روند می‌باشد.

شماری از ناظران انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات را به ضعف در مدیریت این روند متهم می‌کنند و می‌گویند تصمیم کارگیری از سیستم بایومتریک در انتخابات ۲۸ میزان به هیچ وجه عملی نخواهد بود.

یوسف رشید رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا "فیفا" در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌ورزد که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات زمان بسیار را به هدر داده‌اند و حالا که روزهای برگزاری انتخابات نزدیک تر می‌شوند یک کار نمایشی و ادامه یک سریال و بازی انتخابات سال‌های گذشته را راه انداخته‌اند.

یوسف رشید رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا "فیفا"
یوسف رشید رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان یا "فیفا"

وی گفت:

"اگر تکنالوژی می‌آوریم که قبل از انتخابات مرحله آزمایشی داشته باشیم، مشکلات آنرا ارزیابی کنیم، آموزش‌دهی داشته باشیم با این ظرفیت بعید است که انتخابات را با این سیستم برگزار کنیم و نتیجه خوب داشته باشیم و اگر فقط می‌خواهیم مانند سیاهی لشکر تنها ماشین را در بازار می‌داشته باشیم و برای خاموشی احزاب و استفاده درست نتوانیم پس ناممکن خواهد بود."

با این همه ۲۷ روز دیگر به برگزاری انتخابات ولسی جرگه مانده‌است و کمیسیون مستقل انتخابات از برگزاری این روند به وقت و زمان آن سخن می‌زند.

انتقال دستگاه‌ها و ابزارهای کارگیری سیستم بایو متریک، راه اندازی مرحله نمایشی، آگهی عامه، ظرفیت سازی، آموزش‌دهی برای کارمندان، جابجایی دیتابیس آن در داخل کمیسیون مراحلِ استند که به گفته ناظران حداقل دو ماه را در بر خواهد گرفت.

این ناظران انتخابات می‌گویند با توجه به زمان اندکی که به برگزاری انتخابات مانده‌است، خریداری دستگاه‌ها و ابزارهای بایومتریک جز هزینه‌های هنگفت و گمراه سازی افکار مردم نتیجۀ بیش در پی نخواهد داشت.

پس از تنش‌ها میان احزاب، حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات از بهر کارگیری از سیستم بایومتریک در انتخابات ۲۸ میزان، کمیسیون مستقل انتخابات سرانجام پذیرفت که انتخابات را با استفاده از این سیستم برگزار کند، خواستی که در چند ماه پسین بارها آنرا غیر عملی و برگشت ناپذیر می‌خواند.

با این همه با تماس‌های زیاد موفق نشدیم دیدگاه ریاست جمهوری را در این باره داشته باشیم، حالا کمیسیون مستقل انتخابات نیز چندان باورمند نیست که بتوانند این سیستم را در روز برگزاری انتخابات در مراکز رأی‌دهی فعال سازند.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌ورزد اگر شرکت جرمنی که دستگاه‌ها و ابزارهای سیستم بایومتریک را در اختیار آنان قرار می‌دهد نتواند به وقت و زمان آنرا در مراکز رأی‌دهی فعال سازد، انتخابات با کارگیری از تذکره‌های کاغذی برگزار خواهد شد.

وی افزود:

"با یک شرکت جرمنی صحبت شده‌است تا این دستگاه‌ها و ابزارها را در اختیار ما قرار دهد و این کمپنی گفته‌است که این سیستم به آموزش و وقت نیاز ندارد، این دستگاه‌ها برای ده ساعت برق را نگهداری می‌کند و پاوربانک دارد که به دیگر ابزارهای مربوط‌ اش مانند پرنتر و غیره برق می‌دهد، یعنی ما مشکل نداریم و اگر به وقت برای ما سپرده شود و باز هم همان شرط را مطرح می‌کنیم که تاریخ ۲۸ میزان را با تأخیر رو به رو نسازد آماده هستیم از آن در روز برگزاری انتخابات استفاده کنیم."

در همین حال فضل الرحمان اوریا سخنگوی ائتلاف بزرگ ملی افغانستان می‌گوید پرسش های هنوز مانده‌اند که باید حکومت با تشکیل یک کمیته مشترک به آن‌ها پاسخ دهد.

وی می‌گوید هنوز روشن نیست که بر بنیاد کدام میکانیزم و راهکار از این سیستم کار گرفته خواهد شد و چگونه باید از آن نظارت شود.

آقای اوریا می‌گوید، در حال حاضر آنچه بررسی‌های تخنیکی آنان نشان می‌دهد از سیستمی که قرار است کمیسیون مستقل انتخابات در روز برگزاری انتخابات کار گیرد، یک رأی دهنده می‌تواند چند بار و در محل‌های مختلف رأی‌دهد و این‌که در پایان روز رأی اضافی آن باطل خواهد شد و یا وارد بانک اطلاعاتی می‌گردد روشن نیست.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG