لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

وزارت دفاع: در مورد تلفات ملکی در عملیات قوای افغان تحقیق می‌شود


به دنبال ابراز نگرانی سازمان ملل در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان در حملات هوایی در افغانستان، وزارت دفاع کشور می‌گوید، تحقیقات همه جانبه را در این مورد آغاز کرده‌است.

یوناما دیروز با نشر یک خبرنامه گفت، در شش ماه اول ۲۰۱۸ میلادی در نتیجه حملات هوایی ۱۴۹ فرد ملکی کشته و ۲۰۴ تن دیگر‌شان زخمی شده‌اند که نشان دهنده افزایش ۲۵ درصدی این ارقام نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۷ است.

این سازمان به دو رویداد مشخص در ولسوالی‌های جغتوی میدان وردک و ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا نیز اشاره کرده که اخیراً در حملات هوایی افراد ملکی بشمول زنان و کودکان در آن‌ها کشته شدند.

اما وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در پیوند به کشته شدن افراد ملکی در این دو رویداد تحقیقات می‌کند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت امروز چهارشنبه ۴ میزان ۱۳۹۷به رادیو آزادی گفت:

غفور احمد جاوید
غفور احمد جاوید

"همه جانبه بررسی صورت می‌گیرد. نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی پابند اند اما متأسفانه گروه‌های شورشی بعضی اوقات از منازل مردم ملکی به‌حیث سپر استفاده می‌کنند، اما تحقیقات در مورد رویداد جغتوی میدان وردک و تگاب کاپیسا تحقیق کرده و نتیجه را با شما شریک خواهیم کرد."

پیش از این محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع تلفات افراد ملکی در ولایت کاپیسا را تائید کرده و گفت که طی عملیات مشترک نیرو های افغان و امریکایی که حملات هوایی نیز در آن سهم داشت این رویداد رخ داده و تحقیقات در این مورد آغاز شده است.

از سوی دیگر دیوید بوتلر سخنگوی نیرو های امریکایی در افغانستان گفت که نیرو های امریکایی برای حمایت از سربازان افغان در ولایت کاپیسا یک عملیات را انجام دادند که در آن تنها شورشیان مسلح کشته شده اند.

بر اساس یافته‌های دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، بتاریخ ۲۲ سپتمبر منزل یک معلم در ولسوالی تگاب ولایت کاپیسا هدف حمله هوایی قرار گرفت که در آن ۹ فرد ملکی بشمول چهار کودک و سه زن جان باختند.

هم‌چنان به گفته این سازمان، یک‌شنبه گذشته در ۲۳ سپتمبر در نتیجه حمله هوایی در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردک ۱۲ فرد ملکی کشته شدند که همه‌شان زنان و کودنان بودند.

زمانی‌که از محمد آه گل مجاهد آگاه مسایل نظامی افغانستان پرسیدم که چگونه می‌توان از تلفات غیر نظامیان در جریان حملات هوایی جلوگیری کرد، او در پاسخ گفت:

"حکومت باید همکارهای را که برایش معلومات شریک می‌سازد فلتر کند، معلومات دقیق بررسی شود، با والسوال منطقه شریک ساخته شود و با باشنده‌های محل تصدیق شود بعداً حملات هوایی بالای یک محل صورت بگیرد."

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل یا یوناما در اعلامیه دیروزش ۵۲ درصد مجموع تلفات افراد ملکی ناشی از حملات هوایی را به نیروهای هوایی افغان، ۴۵ درصد را به نیروهای بین‌المللی و سه درصد را به نیروهای طرفدار دولت نسبت داده‌است.

به گفته یوناما، گزارش‌‌های از مناطق دیگر افغانستان نیز در مورد تلفات افراد ملکی در نتیجه حملات هوایی نیروهای دولتی در دست دارد که در پیوند به آن بررسی‌ها را آغاز کرده‌است.

پیش از این سازمان ملل در گزارش شش ماه اول سال‌جاری میلادی خود گفت که در این مدت یک هزار و ۶۹۲ فرد ملکی در افغانستان کشته و سه هزار ۴۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند که در مقایسه به ده سال گذشته ارقام بلند را نشان می‌دهد.

به اساس این گزارش، ۶۸ درصد تلفات افراد ملکی در افغانستان به عناصر مخالف مسلح حکومت نسبت داده شده که در این جمع مسئول ۴۲ درصد آن طالبان مسلح، ۱۸ درصد آن گروه داعش و ۷ درصد آن عناصر مسلح دیگر خوانده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG