لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

کمیسیون شکایات انتخاباتی: نظارت زنان از پروسه انتخابات مشروعیت را تضمین می‌کند


کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که نقش و نظارت زنان از پروسه انتخابات مشروعیت را تضمین می‌کند.

کمتر از بیست روز دیگر برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه باقی مانده‌است، مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی بر نقش فعال زنان در این پروسه تاکید دارد.

عبدالعزیز اریایی رئیس این کمیسیون روز پنجشنبه در نشست هماهنگی با جامعه مدنی گفت که ۵۰ درصد نفوس کشور را زنان تشکیل می‌دهد و این قشر در سازنده‌گی و شفافیت انتخابات نقش بارز دارند.

او افزود:

"زنان چهار نقش عمده دارد، بحیث کارمند در کمیسیون‌های انتخاباتی، نقش نظارتی، کاندیدا و نقش رای دهنده در این پروسه است که نقش نظارتی‌شان شفافیت را تامین می‌کند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات پس از نشر فهرست ثبت نام رای دهنده‌گان گفته است که از میان بیش از ۸ میلیون و ۸ صد هزار افراد ثبت شده، ۳۴ درصد آن‌را زنان تشکیل می‌دهد.

نبود کاندیدان زن در ۱۲۰ ولسوالی در انتخابات شورا‌های ولسوالی‌ها نیز سبب شد تا این انتخابات به تعویق بی‌افتد.

برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی همچنان انتقاد کرده‌اند که در جهت حضور زنان در انتخابات آگاهی دهی کمتر صورت گرفته است.

اما کميسيون مستقل انتخابات گفته است که این کمیسیون، برنامه‌های منظم آگاهی دهی را در خصوص انتخابات ولسی جرگه برای شهروندان به خصوص خانم‌ها آغاز کرده‌است و تا روز برگزاری انتخابات ادامه دارد.

تبعیض و بی‌باوری، دید منفی، ممانعت در کسب تعلیم و تحصیل و پندار جنس دوم بر زنان در افغانستان سبب می‌شود تا آنان نقش کمتری در پروسه‌های ملی داشته باشند و این عوامل سبب شده حتا شماری از زنان قرا و قصبات، جهت اشتراک در انتخابات ثبت نام نکنند.

شماری از زنان که ثبت نام کرده‌اند، می‌گویند که صلاحیت استفاده از رای به کاندید مورد نظرشان را ندارند و از طرف بزرگان خانواده برای‌ شان هدایت داده می‌شود که به نامزد مشخصی رای بدهند.

در همین حال صغرا سعادت یکتن از فعالان حقوق زن و سخگوی "تیفا" یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید برنامه‌های کمیسیون‌های انتخاباتی برای افزایش مشارکت زنان در انتخابات ناکام بوده‌است.

او افزود:

"متاسفانه حضور زنان در انتخابات در اولویت کاری‌شان نیست، پس چرا عوام فریبی می‌کنند و برنامه‌های تبلیغاتی را راه اندازی می‌کنند، هر دو کمیسیون برای افزایش مشارکت زنان در انتخابات واقعاً ناکام بوده است."

به گفته خانم سعادت فیصدی زنان کارمند در هر دو کمیسیون پایین است و همچنان نبود زنان کارمند در ۹ ولایت در پروسه ثبت نام سبب شد تا زنان در این ولایت‌ها از روند ثبت نام و رای دهی باز بمانند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG