لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

اشرف غنی: جنگ افغانستان در هزار سال دیگر هم خصوصی نخواهد شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در ولایت بلخ
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین سخنرانی در ولایت بلخ

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به روز جمعه ۱۳ میزان ۱۳۹۷ در جریان سفرش به ولایت بلخ تأکید کرد که هیچ‌گاهی جنگ در این کشور خصوصی نخواهد شد و افغان‌ها اجازه استثمار از منابع طبیعی خود را به هیچ قدرتی نمی‌دهد.

آقای غنی گفت:

"طرح‌های ناقص و غیر عملی است این‌که می‌گویند بیا جنگ را خصوصی کنیم و یا بیا منابع طبیعی افغانستان را استثمار کنیم. افغان‌ها به فلک هم اجازه استثمار منابع خود را نمی‌دهند و جنگ در یک هزار سال در این کشور خصوصی نخواهد شد."

اریک پرنس، بنیانگذار شرکت خصوصی بلک واتر تأکید کرده‌است که سه هزار و شش صد قراردادی امنیتی خصوصی وظیفۀ بهتر را نسبت به نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان انجام خواهند داد.

جنرال جوزف ووتل فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحدۀ امریکا به روز پنج‌شنبه در یک نشست به خبرنگاران گفت که طرح پرنس عملی نمی‌شود.

رئیس جمهور غنی حین افتتاح شفاخانه ۳۶۰ بستر در مزارشریف
رئیس جمهور غنی حین افتتاح شفاخانه ۳۶۰ بستر در مزارشریف

محمد اشرف غنی در نخستین گام سفر‌اش به بلخ یک شفاخانه ۳۶۰ بستر نسایی ولادی را در مزارشریف افتتاح کرد.

وی به یک نشست امنیتی با والی بلخ و قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین حاضر شد و روی مبارزه جدی علیه تروریزم در زون شمال کشور تأکید ورزید.

رئیس جمهور افغانستان در یک نشست با فعالان مدنی، جوانان و محصلین پوهنتون‌ها روی پیشرفت‌های اقتصادی صحبت کرد و وعده‌های اجرای برنامه‌های اقتصادی بزرگ در بلخ را داد.

آقای غنی گفت که تا دو سال آینده بلخ را از طریق راه آهن با ولایت هرات وصل می‌کند و نیز برای احیای مجدد راه ابریشم تلاش می‌ورزد.

آقای غنی نظام اداری حاکم در کشور را برای افغان‌ها قابل قبول ندانسته و گفت که با الهام از سیستم اداری قرن نوزدهم هنوز هم بروکراسی در ادارات دولتی موجود است که مسئله یاد شده زمینه ساز فساد در حکومت می‌شود.

آقای غنی به منظور بهبود فعالیت در بندر تجارتی حیرتان به اداره محلی امر کرد تا فعالیت و کارکرد در این بندر تجارتی کشور را نظارت و بررسی کند.

رئیس جمهور غنی گفت با استفاده از موقعیت تجارتی حیرتان افغانستان می‌تواند سالانه به ارزش ۵۰۰ میلیون دالر سنگ مرمر به چین صادر کند.

رئیس جمهور کشور علاوه کرد که افغاستان می‌تواند همه ساله به ارزش ۴ میلیارد دالر میوه خشک، و سایر کالا‌های تجارتی را به قزاقستان، چین و روسیه صادر کند.

رئیس جمهور روی تحکیم سواحل دریای آمو تأکید ورزید و افزود که تا سه ماه آینده کار عملی آن شروع خواهد شد.

آقای غنی گفت:

" مدیریت سواحل آمو بعد از چند سال خرابی ما به این نزدیک شدیم که در سه ماه آینده یک راه حل دوامدار به سواحل دریای آمو فراهم کنیم."

سفر رئیس جمهور محمد اشرف غنی به بلخ دو روزه خوانده شده و قرار است در جریان این سفر ضمن افتتاح دو پروژه بزرگ عام المنفعه، رئیس جمهور روی وضعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور با بزرگان قومی، علمای دین و اعضای شورای ولایتی دیدار و گفتگو کند.

مجیب الرحمن حبیب زی، بلخ

XS
SM
MD
LG