لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

اشرف غنی: به مرسنری‌های خارجی اجازه دخالت در جنگ افغانستان را نمی‌دهیم


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

پس از نشر گزارش‌ها مبنی بر دخیل شدن یک شرکت خصوصی امنیتی در جنگ افغانستان که نگرانی‌های جدی را به همراه داشته‌است، حالا رئیس جمهور غنی هر چند بگونه واضح اشاره به آن نکرد اما گفت که به مرسنری‌های خارجی اجازه دخالت در جنگ افغانستان را نخواهد داد.

مرسنری یک گروه از نظامیان خارجی یا جنگجویان اجیر است که مسئولیت نظامی ندارند و در مقابل پول می‌جنگند.

آقای غنی که در سومین کنفرانس ملی شاروالان روز دوشنبه ۹ میزان ۱۳۹۷ سخن می‌زد از شاروالان خواست تا برای تأمین امنیت شهر‌ها مردم را نیز در مسایل مربوطه شریک کنند.

وی به این باور است که کمک مردم در تأمین امنیت مؤثرتر از هر اقدام دیگر است.

رئیس جمهور غنی گفت:

"جنگ فعلی مقابل اخوت مذهبی، وحدت ملی و مقابل تمام ارزش‌های دینی ماست، اما باید بدانید که کاری را که مردم این خاک کرده می‌تواند هیچ مرسنری خارجی این کار نمی‌تواند و به مرسنری‌های خارجی هیچ وقت در این خاک اجازه داده نخواهد شد."

در روزهای پسین ایریک پرنس مسئول کمپنی امنیتی خصوصی بلک واتر در گفتگوی ویژه‌یی با یک تلویزیون خصوصی در افغانستان گفته‌است خصوصی سازی جنگ افغانستان سبب پایان بی‌درنگ جنگ در این کشور می‌گردد.

او هم‌چنان گفته‌است که اگر مسئولیت جنگ افغانستان برای کمپنی بلک واتر واگذار گردد، با حضور هزاران سرباز حرفه‌یی و مجهز، مخالفان مسلح را که در برابر افغانستان می‌جنگند سرکوب خواهند کرد.

پیش از این نیز این کمپنی علاقه مندی نشان داده بود تا جنگ افغانستان برای آنان واگذار گردد، آنچه که واکنش‌های تندی را از سوی مردم و شورای ملی افغانستان به همراه داشته‌است.

حکومت افغانستان و ایالات متحد امریکا در آن زمان از هرگونه گفتگو در این باره خودداری کرده بودند.

شماری از اعضای هیئت اداری مشرانو جرگه نیز گفته‌اند که واگذاری جنگ افغانستان به شرکت خصوصی بلک واتر به سود مردم و کشور نیست و این جرگه هیچ‌گاه به آن موافقه نخواهد کرد.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه روز یک‌شنبه در نشست عمومی پس از مخالفت ورزی‌ها و نگرانی‌های شماری از سناتوران در پیوند به این طرح گفت که مشرانو جرگه افغانستان به هیچ صورت به این کمپنی خصوصی امریکایی اجازه نخواهد داد تا حاکمیت جنگ افغانستان را بگیرد.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته‌است خصوصی شدن جنگ افغانستان یک تبلیغات منفی است و این در تضاد به منافع ملی و قوانین افغانستان است.

از سوی هم عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان روز دوشنبه در جلسه عمومی گفت که واگذاری امنیت افغانستان به سکتور خصوصی خلاف قانون اساسی و نگران کننده‌است.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"این یک نگرانی جدید است که برای مردم خلق شده‌است، قانون اساسی افغانستان تأمین امنیت کشور را مکلفیت سکتور‌های امنیتی می‌داند پس سؤال این‌جاست که چگونه یک سکتور خصوصی می‌تواند امنیت را تأمین کند که قطعاً قابل نگرانی است."

برخی از کارشناسان نظامی نیز به این باور اند که خصوصی سازی جنگ در افغانستان نه تنها سبب کاهش نبرد‌ها نمی‌شود بلکه نفرت مردم را شدیداً بر خواهد انگیخت که به گفته انان در آن صورت نظام و کشور بسوی بحران خواهد رفت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG