لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مرکز ملی جمع آوری آرا را افتتاح کرد


مرکز ملی جمع آوری آرای انتخابات ولسی جرگه افغانستان افتتاح شد.

گلا جان عبدالبدیع صیاد رئیس کمیسیون انتخابات حین افتتاح این مرکز در حضور داشت نماینده‌های احزاب و رسانه‌ها به روز چهار شنبه گفت که در ماشین‌های ثبت این مرکز لیست حدود ۲۱۰۰۰ مرکز رای دهی ثبت، سکن و به شکل دقیق ارزیابی شده و هر گونه اشتباه، نواقص و تقلب در آن روشن خواهد شد.

او افزود:

"در قدم اول یک گروپ بدون این‌که بدانند این لیست را کی فرستاده بررسی می کنند، به گروپ دوم می رود و گروپ سوم ورق‌های سکن شدن گروپ اول و دوم را ارزیابی می کند اگر در آن تفاوت وجود داشت دوباره مسترد می‌شود، ما بسیار تلاش می کنیم که مداخله انسانی را در این پروسه به صفر برسانیم."

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

به گفته صیاد مرکز ملی جمع آوری آرا معلوم می کند که در کدام مراکز که بیشتر از رای تعیین شده آرا استفاده شده باشد به گفته وی باطل خواهد شد.

وی افزود که اکنون لیست ولایت‌های کابل، پروان و پنجشیر رسیده و ارزیابی ان آغاز شده است.

آقای صیاد گفت که انتقال اوراق انتخاباتی از ولسوالی‌ها به مراکز ۳۲ ولایت آغاز شده که پس از شمارش در کمیسیون‌های ولایتی به دفتر مرکزی کمیسیون فرستاده می‌شود و نتایج ابتدایی در ۱۹ ماه عقرب اعلان خواهد شد.

انتخابات ولسی جرگه افغانستان به روز‌های شنبه و یکشنبه در سراسر کشور بدون ولایت‌های غزنی و کندهار برگزار شد.

برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی می‌گویند که هرچند کمیسیون انتخابات از برگزاری انتخابات شفاف به مردم اطمینان داده بود اما در روز انتخابات دیده شد که بسیاری وعده‌های عملی نشد.

یوسف رشید رئیس اجرائیوی بیناد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان بسیار باورمند نیست که کمیسیون انتخابات این پروسه را درست عملی کند.

یوسف رشید
یوسف رشید

او افزود:

"اگر آن‌ها باز هم اشتباه کنند و نتوانند که کار‌ها را درست مدیریت کنند پذیرفتن نتایج سخت خواهد بود آن‌ها تمام پروسه را با سیستم بایومتریک پوشش داده نتوانستند، برخورد آن‌ها با قضایای ما را نگران کرده‌است که خدای ناخواسته آرای اصلی باطل و آرای تقلبی در سیستم حساب شود."

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در محلات کمتر سیستم بایومتریک غیر فعال بود اما انتخابات در مشوره با احزاب سیاسی، فعالین مدنی و نهاد‌های ناظر برگزار شده است و اسناد در مرکز ملی جمع آوری آرا ارزیابی خواهد شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG