لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

وزارت خارجه: در نشست مسکو صرف هیئت شورای عالی صلح شرکت می‌کند


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان در حالی‌که از ادامۀ گفتگوها در پیوند به چگونگی برگزاری نشست مسکو با مقام‌های روسی سخن می‌زند، اما می‌گوید تا هنگامی‌که حکومت روی جزئیات این نشست با آن کشور به توافق نرسیده در آن اشتراک نخواهد کرد.

صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه در روز دوشنبه «۱۴ عقرب ۱۳۹۷» صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌ورزد که شورای عالی صلح افغانستان در این نشست به عنوان یک نهاد مستقل اشتراک خواهد داشت.

وی گفت:

"طبیعتاً زمانی‌که در نشست نباشند، آماده‌گی هم در کار نیست، شورای عالی صلح به‌عنوان یک نهاد مستقل اشتراک می‌ورزد تا زمانی‌که روی چگونگی برگزاری نشست و روی جزئیات آن به توافق نرسیم طبیعتاً یک چنین چیزی است، قرار است یک هیئت از شورای عالی صلح برود از حکومت کسی نه."

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

این‌که خواست‌های حکومت افغانستان از نشست مسکو چه است؟ را آقای احمدی در سخنانش روشن نمی‌سازد، اما پیشتر حکومت افغانستان گفته بود که برای اشتراک در این نشست آماده‌گی می‌گیرد و تأکید کرده بود، نشست‌های که در پیوند به صلح افغانستان در هر کشوری برگزار می‌گردد باید به رهبری افغان‌ها باشد.

قرار بود نشست مسکو در نخستین روزهای ماه گذشته میلادی در روسیه برگزار گردد، اما به علت آنچه آماده‌گی و مؤثریت بیشتر این نشست از سوی حکومت افغانستان خوانده شد، مقام‌های روسیه تصمیم گرفتند که این نشست در پایان روزهای آن ماه برگزار گردد.

پیشتر مقام‌های روسی گفته‌اند به شمول افغانستان، به نماینده‌گان امریکا، طالبان و شماری از کشور‌های منطقه نیز دعوت داده شده تا در این نشست اشتراک ورزند.

هرچند گروه طالبان تا کنون در پیوند به اشتراک نمایندۀشان در این نشست اظهار نظر نکرده‌اند، اما مقام‌های روسی پیشتر تأیید کرده بودند که طالبان برای اشتراک در نشست مسکو آماده‌اند.

در تازه‌ترین گزارش‌ها، خبرگزاری رویترز نگاشته‌است که مسکو از حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عطا محمد نور رئیس اجرایی جمعیت اسلامی نیز برای اشتراک در این نشست دعوت کرده و این خواست روسیه از سوی آنان هم پذیرفته شده‌است.

اما با این همه، این‌جا دیدگاه ریاست اجرائیه افغانستان در پیوند به نشست مسکو متفاوت‌تر است.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه اظهار امیدواری می‌کند که نشست مسکو راه‌گشای روزنه صلح افغانستان باشد و تأکید می‌ورزد که از این نشست دستآوردهای خوبی را انتظار دارند.

آقای میثم می‌گوید شورای عالی صلح به نماینده‌گی از دولت افغانستان در نشست مسکو اشتراک خواهد داشت.​

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

با این همه، به‌گفته احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح فیصله شده‌است تا یک هیئت چهار تا شش نفری این شورا در نشست مسکو اشتراک ورزد.

وی گفت:

"شورای عالی صلح افغانستان یک هیئت عالی رتبه را که چهار تا شش نفر اعضا می‌داشته باشد، برای اشتراک در نشست مسکو برای صلح افغانستان می‌فرستد، یعنی شورای عالی صلح در این نشست به نماینده‌گی از حکومت افغانستان اشتراک می‌ورزد."

حال مشرانو جرگه افغانستان به این باور است که حکومت افغانستان باید از این فرصت برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان بهره ببرد.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه تأکید می‌ورزد که حکومت افغانستان باید پالیسی را ایجاد کند تا کشورهای دخیل را در پیوند به آغاز گفتگوهای صلح به همکاری صادقانه وا دارد.

آقای صدیقی با اشاره به اوضاع روان در کشور می‌گوید، امریکا و روسیه اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که صلح افغانستان به سود آن کشورها نیز است و حکومت افغانستان باید در این نشست با یک موقف قوی اشتراک ورزد و موضع‌اش را در پیوند به روند صلح افغانستان روشن سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG