لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

وزارت دفاع: عملیات گسترده برای پاکسازی مالستان و جاغوری راه اندازی می‌شود


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید پاکسازی کامل ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی، در صدر کار وزارت دفاع و ریاست جمهوری قرار دارد.

این دو ولسوالی از یک هفته به این‌سو با تهاجم گسترده طالبان مسلح روبه‌رو شده‌اند.

اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید که عملیات گسترده برای پاکسازی ولسوالی‌های جاغوری و مالستان غزنی به زود‌ترین فرصت آغاز خواهد شد.

  • ولسوالی‌های امن

دو ولسوالی آرام ولایت غزنی از چند روز به این‌سو در وضعیت جنگی در آمده‌اند و هزاران باشندۀ این مناطق خود شان را روبه‌رو با تهدید طالبان می‌بینند.

ولسوالی‌های جاغوری و مالستان از هفته گذشته در وضعیتی قرار گرفته‌اند که در سال‌های گذشته تجربه نکرده بودند.

ضامن علی هدایت ولسوال مالستان غزنی شام سه‌شنبه ۲۲ عقرب به رادیو آزادی گفت، خواست آن‌ها افزایش حملات هوایی بر ضد شورشیان و اعزام نیروهای تازه نفس به مالستان است.

وی افزود:

"ادارۀ ولسوالی، قوماندانی امنیه و بازار ولسوالی، همینجا خط مقدم جبهه است که در ولسوالی و بازار ادارۀ دولتی قرار دارد و در سه صد متری دشمن. جنگ جریان دارد. باید حمله هوایی انجام بدهند و نیرو بفرستند."

بنابر مشکل مخابراتی، برقراری تماس با مقام‌های ولسوالی جاغوری ممکن نشد تا آن‌ها از وضعیت‌شان می‌گفتند.

چیزی‌که ولسوال مالستان تأکید کرد همین که در صورت ادامه چنین وضعیت، خطر سقوط ولسوالی هم وجود دارد.

اما وزارت دفاع افغانستان، خطر سقوط ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی را رد می‌کند.

غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت شام سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که بیشتر از هر ولایت دیگر، وضعیت امنیتی غزنی در صدر مسئولیت‌ها قرار دارد.​غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"در حال حاضر در صدر آجندا، جاغوری و مالستان و ولایت غزنی است. بعد از آن کندز، فراه و سایر ولایت‌ها قرار دارد. یعنی در صدر کارهای اول وزارت دفاع و همه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قرار دارد و شخص رئیس جمهور این موضوع را تعقیب می‌کند."

  • تلفات سنگین
وزارت دفاع افغانستان، خطر سقوط ولسوالی‌های جاغوری و مالستان ولایت غزنی را رد کرد.

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، وارد شدن تلفات سنگین به نیروهای امنیتی را در جریان درگیری‌ها در ولسوالی‌های جاغوری و مالستان غزنی رد می‌کند.

پیش از این روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده بود که تنها روزهای یکشنبه و دوشنبه همین هفته، ۳۰ تن از نیروهای کماندو و ۵۰ پولیس و نیروی محلی در ولسوالی جاغوری کشته شده‌اند.

از وارد شدن تلفات در ولسوالی مالستان هم به نیروهای امنیتی در روزهای گذشته گزارش داده شده، اما غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت که شورشیان تلفات سنگین را متحمل شده‌اند و شمار قربانیان نیروهای امنیتی اندک است.​

وی می‌گوید:

"کماندو و نیروهای امنیتی ما از شش تا هفت شهید داشتند. اگر ما ۱۵۰ تن تلفات می‌داشتیم هر دو ولسوالی سقوط می‌کرد. این موضوع را کاملاً رد می‌کنم. دشمن تلفات سنگین داده و ان‌شاءالله پس از بررسی کامل و تصفیۀ ساحات از وجود دشمن، همه ارقام تلفات را با شما شریک خواهیم ساخت."

ولسوالی‌های مالستان و جاغوری ولایت غزنی در همجواری ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان قرار دارند و هر سه منطقه در چند روز اخیر شاهد گسترش شورش‌ها بوده‌اند.

در نتیجۀ ناامنی‌های فزاینده، هزاران تن که شمار آن‌ها از سوی ادارۀ مهاجرین ولایت غزنی، یک هزار خانواده گفته شده، به مناطق همجوار پناه برده‌اند.

با آن‌که برخی نگرانی‌ها از ادامه جنگ، بنابر شرایط نا مناسب آب و هوا وجود دارد، وزارت دفاع افغانستان اطمینان می‌دهد که ولسوالی‌های جاغوری و مالستان سقوط نخواهند کرد.

گفته می‌شود که بارندگی، روند اکمالات هوایی را به ولایت غزنی کندتر ساخته است.

وزارت دفاع افغانستان از تغییر وضعیت جنگ در یکی دو روز پیشرو حرف می‌زند، اما تا هنوز معلوم نیست که در آستانۀ زمستان و سردی هوا، جنگ جاغوری و مالستان تا چه زمانی طولانی خواهد شد؟

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG