لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۸

پروسه ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز آغاز‌ می‌شود


عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

پروسه ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان امروز (شنبه) آغاز می‌شود.

نامزدان برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌توانند سر از امروز شنبه در کمیسیون مستقل انتخابات نام‌های‌شان را ثبت کنند.

پروسه ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا ۱۲ روز دیگر دوام می‌کند و فهرست ابتدایی کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۱۸ جدی سالجاری هجری شمسی اعلان خواهد شد.

این‌که چه شرایطی برای کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در نظر گرفته شده، عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت:

"تابعیت افغانستان را داشته باشد، مسلمان باشد، سن چهل سالگی را تکمیل کرده باشد، یک صد هزار ستیکر یا فهرست حامی را داشته باشد، محکوم به جرایم ضد بشری نباشد، از حقوق مدنی خود محروم نباشد و در مجموع یک میلیون افغانی را پرداخته باشد."

معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، این کمیسیون از روز چهارشنبه به این‌سو، توزیع بسته‌های معلوماتی را به کاندیدان ریاست جمهوری آغاز کرده و تاکنون ۶ نفر این بسته‌ها را به دست آورده‌اند.

به گفتۀ آقای ابراهیمی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند که در این مورد از معلومات‌ آنلاین نیز استفاده کنند.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را آغاز کرده که نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه چهار ولایت به شمول کابل پایتخت تا هنوز اعلان نشده‌است.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در این مورد گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌کند که تا اواخر هفته آینده نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه همۀ چهار ولایت ننگرهار، پکتیا، بغلان و در نهایت کابل را اعلان کند."

انتخابات ولسی جرگه افغانستان در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان امسال برگزار شد و یک هفته پس از آن، این انتخابات در ولایت کندهار دایر شد، اما انتخابات ولسی جرگه تا هنوز در ولایت غزنی برگزار نشده است.

بر اساس جدول زمانی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان شد، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۳۱ ماه حمل سال ۱۳۹۸ هجری شمسی برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG