لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۹

وزارت خارجه: یگانه راه حل معضله افغانستان مذاکرات مستقیم میان حکومت و طالبان است


ساختمان وزارت خارجه افغانستان
ساختمان وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، یگانه راه حل معضلۀ افغانستان، اجرای گفتگو‌های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان است.

صبغت‌الله احمدی سخنگوی این وزارت این سخن را دیشب با اشاره به گفتگو‌های اخیر میان مقام‌های ایرانی و طالبان در تهران به رادیو آزادی گفت.

آقای احمدی افزود، تمامی بازیگران دخیل در قضیۀ افغانستان از این مفکوره حمایت کرده‌اند که گفتگو‌های صلح باید به رهبری و مالکیت افغانستان انجام شود.

آرشیف، صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
آرشیف، صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی می‌گوید:

"تمامی کشور‌های منطقه و جهان روند صلح به رهبری و مالکیت افغانستان را به رسمیت شناخته اند و روی این مسئله تأکید می‌کنند. تنها راه حل معضلۀ افغانستان، گفتگو‌های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان است و هیچ راه حل دیگر متصور نیست."

اما آیا دیدار روز یکشنبه مقام‌های ایران و طالبان در تهران بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای به هدف زمینه‌سازی گفتگو‌های مستقیم میان حکومت افغانستان و طالبان است؟

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در این مورد جزئیات بیشتر نداد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران به روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که یک هیئت طالبان و عباس عراقچی، معاون وزیر خارجۀ ایران به روز یکشنبه روی مسایل همه جانبه گفتگو کردند.

آرشیف، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
آرشیف، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

او در مورد هدف از اجرای مذاکرات‌‌شان با طالبان چنین گفت:

"هدف اصلی این مذاکرات یافتن راه‌ها و یا زمینه‌های تسهیل کننده برای کمک به گفتگو‌ها میان گروه‌های افغانی و دولت این کشور برای پیشبرد روند صلح در افغانستان است."

آقای قاسمی در مورد این‌که در جریان این مذاکرات کدام توافقی هم حاصل شد یا نه؟ چیزی نگفت.

علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران هفته گذشته هنگام دیدارش از کابل گفت که ایران با طالبان گفتگو کرده و این روند هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.

حکومت افغانستان تأکید می‌کند که گفتگو‌های کشور‌های منطقه با طالبان بخشی از تلاش برای ایجاد اجماع منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان است.

اما شماری از کارشناسان به این دیدگاه به دیدۀ شک می‌نگرند و می‌گویند که کشور‌های منطقه منافع خود‌ شان را دنبال می‌کنند.آرشیف، نصر الله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی

نصر الله ستانکزی، یکی از این کارشناسان است:

"قدرت‌ها از جمله روسیه و امریکا با آن‌ها یعنی طالبان رو در رو گفتگو کرده‌اند. کشور‌های منطقه با آن‌ها می‌بینند و این به آن معنی است که طالبان خود را تثبیت می‌کنند. با تأسف که حکومت افغانستان برخی اوقات از این مذاکرات بی‌خبر است و اصلاً اجماع ایجاد نشده و آدرس‌اش هم مشخص نیست. زمانی‌که حکومت افغانستان می‌گوید که این بخشی از اجماع منطقه‌ای است من به این عقیده نیستم که اجماع منطقه‌ای به وجود آمده باشد و دیگر این‌که مالک اجماع کی است و کی آن را رهبری می‌کند؟"

ایران در حالی از مذاکراتش با طالبان پرده برداشته‌است که قرار است رقیب‌اش در منطقه، عربستان سعودی در اوایل ماه جنوری میزبان نشستی به اشتراک نماینده‌های طالبان و امریکا باشد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG