لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

امریکا: ایران پناهگاه شبکه القاعده بوده و از طالبان در افغانستان حمایت می‌کند


وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می گوید، ایران از شورشیان طالب در افغانستان و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کند.

مایک پومپیو در اجلاس دوازدهم دسمبر شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد ایران دایر شده بود گفت:

"این کشوریست (ایران) که در تخطی از مصوبه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمول آنهایکه به شبکه القاعده، افغانستان، لبنان یمن و صومالیا مربوط می‌شود، قرار دارد. حتی در همین لحظاتی که ما در اینجا نشسته ایم، ایران پناهگاه شبکه القاعده بوده، از شورشیان طالب در افغانستان حمایت می کند، تروریستان را در لبنان تسلیح نموده، برای تجارت غیرقانونی ذغال سنگ در صومالیا که از آن گروه الشباب منفعت می برد، سهولت فراهم می کند و جنگجویان شیعه عراق را آموزش داده، اکمال می‌کند."

د امریکا د بهرنیو چارو وزیر
د امریکا د بهرنیو چارو وزیر

آقای پومپیو همچنان گفت، واشنگتن با سایر اعضای این شورا کار کرده و برای وضع دوباره تحریم‌ها روی برنامه راکت های بالستیک ایران تلاش خواهد کرد.

به گفته وی تحریم موجود اسلحه سازمان ملل متحد بر ایران، باید الی سال ۲۰۲۰ میلادی باقی بماند.

مایک پومپیو گفت:

"امروز ایران بزرگترین نیروی راکت‌های بالستیک را در شرق میانه دارد. ایران بیش از ده سیستم راکت های بالستیک دارد و یا در حال انکشاف آن است، صدها راکتی دارد که در این اواخر برای شرکای ما در منطقه یک تهدید محسوب می شود."

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا در برخی از مناطق بحری تدابیر تفتیشی و پیشگیرانه را به خاطر جلوگیری از تخطی های ایران از تحریم اسلحه، روی دست گرفته شود.

اجلاس دوازدهم دسمبر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد ایران بعد از آن دایر شد که جنرال امیر علی حاجی زاده قوماندان نیروهای هوایی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی ایران تائید کرد که تهران یک راکت بالستیک را آزمایش کرده است.

این آزمایش توسط قدرت های غربی نکوهش شد و ایالات متحده امریکا این آزمایش را یک تخطی از مصوبه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد خوانده است.

بریتانیا و فرانسه آزمایش این راکت توسط ایران را یک حرکت "تحریک آمیز" و "متناقض" با مصوبه سازمان ملل متحد خوانده اند.

ایران می‌گوید که برنامه راکتی این کشور اهداف دفاعی دارد و راکت های بالستیک این کشور برای حمل سر گلوله‌های اتمی طراحی نشده است.

اسحق الحبیب (Eshagh al-Habib) معاون نماینده ایران در سازمان ملل متحد واشنگتن را به داشتن "اعتیاد وضع تحریم ها و جنگ طلبی" متهم کرده گفته است، این آزمایش در توافق با موافقتنامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی تهران با قدرت های بزرگ جهان قرار داشت که اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در ماه می سال جاری میلادی از آن خارج شد.

XS
SM
MD
LG