لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

ظرف ۳ سال ۳۰۰ میلیون دالر در پارک‌ صنعتی باریکآب سرمایه‌گذاری خواهد شد


آرشیف، فابریکه ذوب آهن در پارک‌های صنعتی کابل
آرشیف، فابریکه ذوب آهن در پارک‌های صنعتی کابل

اداره انکشافی زون پایتخت می‌گوید با رونق گرفتن سرمایه‌گذاری در زون‌های اقتصادی و صنعتی برای هزارها تن زمینۀ کار فراهم شده و تولیدات داخلی نیز افزایش خواهد یافت.

عبدالسمیع ستانکزی سرپرست این اداره به روز دوشنبه " ۱۷ جدی ۱۳۹۷" در یک نشست خبری در کابل حین تشریح دستآورد‌ها و پلان‌های آیندۀ این اداره با اشاره به پارک صنعتی باریکآب از سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در آینده در این پارک‌ها خبر داد.

وی گفت:

"مژدۀ که ما داریم پارک صنعتی باریکآب با زیربنای مدرن و سهولت‌های آن کارهایش تکمیل شده‌است و ۲۹ سرمایه‌گذار بزرگ برای سرمایه‌گذاری در آن پارک از شورای اقتصادی تأییدی گرفته‌اند و در دو یا سه سال آینده ۳۰۰ میلیون دالر سرمایه جذب می‌شود که با این کار برای ۵۰۰ هزار نفر به شکل غیر مستقیم زمینۀ کار مساعد می‌گردد."

آقای ستانکزی گفت که چهار زون صنعتی وجود دارد که شامل زون‌های صنعتی باریکآب، سروبی، محمد آغه و میدان وردک می‌باشد.

وی گفت که با سرمایه‌گذاری در این پارک‌های صنعتی زمینۀ پروسس تولیدات مساعد شده و برای ۲۵۰ هزار تن به شکل مستقیم زمینۀ کار مساعد می‌شود.

وی هم‌چنان ساخت شهرک برای مهاجرین در باریکآب، ساخت کانال‌های آب و سرک در کابل و تطبیق پروژه‌های انکشافی در شهر جدید کابل را بخشی از تلاش‌های این اداره عنوان کرد.

این در حالیست که اکثراً سرمایه‌گذاران از نبود برق و امکانات درست در پارک‌های صنعتی شکایت کرده و تأکید کرده‌اند که سهولت‌های لازم در پارک‌های صنعتی برای تولیدات‌شان وجود ندارد.

آن‌ها بارها از حکومت خواستار رسیدگی به مشکلات‌شان در زمینۀ زمین و برق شده‌اند.

در این حال مشاوریت ریاست جمهوری در امور مالی و بانکداری می‌گوید که ۴۰۰ درخواستی برای گرفتن زمین به شورای اقتصادی از سوی شرکت‌ها در ۱۳ پارک صنعتی در ۱۱ ولایت رسیده‌است.

سمیر رسا مسئول روابط عامه دفتر مشاوریت ریاست جمهوری در امور مالی و بانکداری می‌گوید که کارهای زیربنایی پارک‌ها در ۱۳ ولایت آغاز شده‌اند.

وی می‌گوید:

"کارهای زیربنایی در این پارک‌ها آغاز شده تنها در پارک صنعتی هرات دو صد شرکت برای به دست آوردن زمین درخواست داده‌اند که ۲۸ شرکت آن‌ها از سوی کمیته تخنیکی واجد شرایط دانسته شده که در جلسه بعدی شورای اقتصادی ارسال می‌شود."

آقای رسا گفت، پارک‌های صنعتی شامل پارک قالین شیخ مصری و حصار شاهی در ننگرهار، پارک صنعتی هرات در ولایت هرات، شوراندام در کندهار، اندخوی در فاریاب، پارک صنعتی خوست در ولایت خوست، پارک صنعتی کوتل تخت در میدان وردک، پیرکه در ولایت غزنی، بُست در ولایت هلمند، پارک صنعتی لوگر در ولایت لوگر، پارک صنعتی پکتیا در ولایت پکتیا و باریکآب در کابل می‌باشد.

در این حال کارشناسان اقتصادی افغان می‌گویند که در حال حاضر زمینه برای سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان محدود شده و مشکلات زیادی در این بخش وجود دارند.

سیف‌الدین سیحون یکی از این کارشناسان می‌گوید، نبود امنیت، قوانین و موجودیت ساختارهای ناقص از مواردی اند که مشکلات عمده در برابر سرمایه‌گذاری در افغانستان بوده و هرگاه به آن توجه نشود جذب سرمایه‌گذاری کار دشوار خواهد بود.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG