لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

شورای ملی امیدوار است که سفر داوودزی منجر به همکاری صادقانه پاکستان شود


سفر عمر دادوودزی به پاکستان و نشر گزارش‌های مثبت از آن کشور کمیسیون‌های امور بین‌الملل هر دو مجلس شورای ملی افغانستان را به همکاری صادقانه پاکستان در مسئله صلح این کشور امیدوار ساخته‌است.

نادر خان کتوازی عضو کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه روز پنج‌شنبه «۲۰ جدی ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که شرایط جهانی تغییر کرده و فشار‌ها هم بر پاکستان افزایش یافته‌است، بناءً این مسایل خوشبینی‌ها را به همکاری صادقانه پاکستان به وجود آورده‌است.

آرشیف، نادر خان کتوازی عضو کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، نادر خان کتوازی عضو کمیسیون امور بین‌الملل ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"من سفر داوودزی به پاکستان را امیدوار کننده می‌دانم، چون شرایط جهانی هم تغییر کرده و بر پاکستان هم فشار‌ها زیاد شده و در ضمن در ادارۀ آن کشور نیز تغییرات به میان آمده و به نظر من در نیت پاکستان هم چیزی تغییرات آمده باشد."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نمایندۀ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح روز سه‌شنبه در یک سفر چهار روزه به اسلام‌آباد رفت.

شورای عالی صلح افغانستان ملاقات و گفتگو‌های آقای داوودزی با مقامات پاکستان را امید بخش خوانده‌است.

سخنگوی این شورا گفته است که رئیس دارالانشای شورای عالی صلح تا کنون با شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان، مولانا فضل‌الرحمن رهبر جمعیت علمای پاکستان و اسفندیار ولی خان رهبر حزب نشنل عوامی ملاقات کرده است.

سید احسان طاهری گفت که در جریان این دیدار‌ها توافق شد تا پاکستان در رابطه به صلح افغانستان قدم‌های عملی بردارد و اجلاس مشترک علمای دو کشور به زودترین فرصت در پاکستان برگزار شود.

آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل
آرشیف، سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان حین یک کنفرانس خبری در کابل

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان در یک مصاحبۀ اختصاصی با خبرگزاری اسوشیتد پرس روز گذشته اظهار داشت که صدراعظم پاکستان، احزاب سیاسی و اردوی این کشور نظر مشابه دارند و این عمل، آن‌ها را امیدوار ساخته‌است.

قرار است آقای داوودزی امروز نیز با برخی مقامات پاکستان دیدار کرده و روز جمعه دوباره به کابل برگردد.

در عین حال سید صفی‌الله هاشمی عضو کمیسیون امور بین‌الملل مشرانو جرگه، صلح افغانستان را به نفع هر دو کشور دانسته می‌گوید، آرزو می‌رود که تلاش‌های جاری در زمینه نتیجه قناعت بخشی را به همراه داشته باشد.

وی می‌گوید:

"موضوع صلح به نفع هر دو کشور است فکر می‌کنم پاکستان هم خسته شده باشد و آهسته آهسته به یک نتیجۀ خواهد رسید هرچند پیشینۀ امیدوار کننده ندارد، اما آرزو داریم که در دیدارهای تازه آنان بتوانند به یک نتیجه برسند."

این نخستین سفر محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشای شورای عالی صلح و نمایندۀ رئیس جمهور برای اجماع منطقه‌ای صلح به پاکستان است.

اما باید گفت که آقای داوودزی قبل از این مأموریت‌اش تأمین صلح در افغانستان را بدون همکاری پاکستان ناممکن عنوان کرده و در مورد همکاری‌های صادقانه آن کشور در زمینه بارها اظهار شک و تردید کرده‌است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG