لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

عبدالله:‌ تقویت طالبان به ضرر روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید، تقویت طالبان به ضرر روسیه، ایران و کشورهای آسیای میانه است.

رئیس اجرائیه افغانستان سخنان روز سه‌شنبه‌اش در شهر داووس سویس را با انتقاد از طالبان آغاز کرد و گفت که این گروه به مردم سالاری و ارزش‌های دموکراتیک باور ندارد.

عبدالله عبدالله در ادامه افزود که طالبان تنها از طریق خشونت و اعمال تروریستی اهداف‌شان را دنبال می‌کنند.

به همین منظور آقای عبدالله گفت که هر گونه حمایت از طالبان به نفع کشورهای منطقه و جهان نخواهد بود.

وی می‌گوید:

"اگر طالبان در افغانستان پیشرفتی داشته باشند، جمهوریت‌های آسیای میانه متأثر خواهند شد و در نتیجه منافع روسیه مستقیماً صدمه خواهد دید."

عبدالله عبدالله در نشست حاشیه‌ای صلح و آشتی در اجلاس اقتصادی جهان در شهر داووس سویس همچنان گفت که برخی کشورها شاید با سیاست‌های امریکا در منطقه مخالفت دارند، بناءً به گونه متفاوت‌تر برخورد می‌کنند.

او همچنان موجودیت پناهگاه‌های طالبان در پاکستان را یکی از موانع بزرگ برای صلح افغانستان دانست.

رئیس اجرائیه در سخنرانی‌اش از کشوری مشخصی به‌عنوان حامی طالبان نام نبرد، اما در گذشته روسیه و ایران میزبان نماینده‌های طالبان بوده‌اند و گزارش‌های هم وجود داشت که این گروه به نحوی از سوی مسکو و تهران حمایت می‌شوند.

اما روسیه و ایران هر دو حمایت مالی و تجهیزاتی با گروه طالبان را رد کرده و گفته اند که هدف‌شان کشاندن طالبان به میز مذاکره با نماینده‌های حکومت افغانستان است.

رئیس اجرائیۀ افغانستان در یکی از نشست‌های حاشیه‌ای اجلاس اقتصادی داووس گفت که حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح، به شرط آن که دستآورد های ۱۸ سال اخیر حفظ شود، متعهد و پابند است.

عبدالله عبدالله گفت که طالبان شاید فکر می‌کنند مردم به آن‌ها تمایل و علاقه‌مندی دارند، اما او تأکید ورزید که چنین نیست.

وی می‌گوید:

"اگر چنین میکانیزمی وجود داشته باشد که بخش بزرگی از مردم، شیوه زنده‌گی هم‌مانند طالبان را انتخاب می‌کنند، بیایید در باره آن گفتگو کنیم. ما چگونه این را دریابیم؟ زیرا آن‌ها فکر می‌کنند برای مردم زنده‌گی مانند طالبان بهتر است. آیا مردم هم فکر می‌کنند که چنان زنده‌گی برای‌شان بهتر خواهد بود؟"

عبدالله عبدالله در روزی این سخنان را در شهر داووس سویس گفت که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، در دو روز گذشته با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کرد.

طالبان در پیام‌شان در تویتر نوشته اند که گفتگوها امروز "سوم دلو" هم ادامه خواهد یافت، اما این گروه از دادن جزئیات در مورد دیدارهای دوشنبه و سه‌شنبه آقای خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان خودداری کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد تا حالا چهار بار با نماینده‌های طالبان دیدار کرده، اما تا هنوز به پیشنهادهای اصلی‌اش که دیدار رو در روی این گروه با حکومت افغانستان و اعلام آتش‌بس است، پاسخ مثبت نگرفته‌است.

طالبان بارها تأکید کرده‌اند که باید امریکا برای ادامه مذاکرات، تاریخ برای خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کند.

چندی پیش گزارش‌های در مورد تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای خروج هفت هزار نظامی این کشور از افغانستان نشر شد، اما تا هنوز هیچ‌گونه جدول زمانی برای خروج این نیروها تعیین نشده‌است.

ایالات متحده در حال حاضر حدود ۱۴ هزار نظامی در افغانستان دارد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG