لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

واکنش‌ها در پیوند به قتل ارمان لونی در افغانستان!


ارمان لونی
ارمان لونی

قتل ارمان لونی جوانی که برای دفاع از حقوق پشتون‌ها برخاسته بود برعلاوه آن‌سوی خط دیورند در کابل، کنر و ننگرهار نیز عکس‌العمل‌های تند مردم را در پی داشته است.

اعضای جنبش نجات افغان‌ها در کابل در یک گردهمایی اعتراضیه کشتن لونی را با الفاظ شدید تقبیح کرده و گفتند که پاکستان با این گونه کشتارها می‌خواهد صدای حق طلبی پشتون‌ها را خفه سازد.

زهیر زندانی یکی از آنان در این نشست گفت:

"ما همه افغان‌ها غم شهید ارمان را غم خود می‌دانیم و در این شرایط دشوار در کنار برادرهای خود ایستاده استیم، ما از منظور پشتین حمایت می‌کنیم و به صدایش منتظر استیم، ما با او این صدا را همراهی می‌کنیم که برخلاف کشتار و خشونت استیم و باید از این گونه کشتارها پرسان شود."

اعضای جنبش نجات افغان‌ها در کابل
اعضای جنبش نجات افغان‌ها در کابل

همزمان برعلاوه کابل در ولایت‌های ننگرهار و کنر نیز صد ها تن گردهمایی کرده و با اعضای جنبش تحفظ پشتون‌ها در پیوند به کشته شدن ارمان لونی غم‌شریکی کردند.

مردم جمع شده در ولایت‌های کنر و ننگرهار جنازه غایبانه را نیز برای وی ادا کردند، اما تدابیر برای ادای نماز جنازه غایبانه در کابل به روز دوشنبه گرفته شده‌است.

تجمعات اعتراضیه در مناطق مختلف افغانستان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که ارمان لونی یک عضو پیشتاز جنبش نجات پشتون‌ها در شاهراه بلوچستان از سوی پولیس پاکستان پس از لت‌وکوب کشته شد.

منظور پشتین رئیس این جنبش بالای پولیس پاکستان اتهام بست که با ارمان لونی خشونت کرده و وی را به شکل بی‌رحمانه به قتل رسانده‌است.

پس از کشته شدن ارمان لونی ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌ها و بیانیۀ جنبش تحفظ پشتون‌ها نشان می‌دهد که حکومت پاکستان یک بار دیگر تلاش برای خشونت کرده و به افراد اجازه نمی‌داد که برای ادای جنازه وی به ژوب و قلعه سیف‌الله بروند.

ارمان لونی یک عضو پیشتاز جنبش نجات پشتون‌ها و برادر ورانگه لونی یک فعال دیگر این جنبش بود.

ارمان ۳۵ ساله استاد ادبیات پشتو در پوهنتون بود، عروسی کرده سه دختر از وی بجا مانده است.

این اولین فرد حمایت کننده و طرفدار جنبش تحفظ پشتون‌ها نبود که کشته می‌شود، بلکه پیش از این مانند مشال خان، طاهر داور، نقیب‌الله محسود بسیاری از جوانان دیگر نیز کشته شده، اما تا حال کسی علت آنرا روشن نکرده‌است.

اما امروز در احتجاج‌ها تقاضا صورت گرفت که پس از این باید این صدا تا آن نهادهای حقوق بشری رسانده شود که آن‌ها عدالت و حساب می‌خواهند.

واکنش باشنده‌های کابل در پیوند به کشته شدن ارمان لونی
واکنش باشنده‌های کابل در پیوند به کشته شدن ارمان لونی

اسرار کریمزی یکی از شرکت کننده‌گان نشست گفت:

"بالای تمام ادارات بین‌المللی و هر نهاد حقوق بشری صدا می‌کنیم که دیگر از این گونه مشکلات چشم پوشی نکنند، افغان‌ها و رهبران پشتون‌های دو طرف سرحد‌، نویسنده‌گان و مبارزین سیاسی باید بلند شوند و مشکلات ما را به جهانیان برساند."

قتل ارمان لونی در سایت‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تویتر، و دیگر سایت‌ها عکس‌العمل‌های تند را برانگیخته است.

حکومت پاکستان تا حال در این مورد به گونه رسمی چیزی نگفته‌است اما احتجاج‌های مردم افغانستان و پاکستان و عکس‌العمل‌ها رو به افزایش است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG