لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

ضمیر کابلوف: مسکو آماده همکاری در زمینه خروج قوای امریکا از افغانستان است


نماینده خاص روسیه برای افغانستان در ملاقات با نمایندگان طالبان گفته که مسکو آماده‌است در مذاکرات میان طالبان و امریکا در راستای خروج نیرو های امریکایی از افغانستان همکاری کند.

نماینده خاص روسیه برای افغانستان یک روز پس از نشست مسکو با نمایندگان طالبان دیدار کرد.

به اساس گزارش اسوشیتد پرس، ضمیر کابلوف دیروز با نمایندگان طالبان در مسکو ملاقات کرده‌است.

آقای کابلوف به خبرگزاری ریا نووستی روسیه گفته‌است که مسکو تمایل دارد تا در گفتگو ها میان امریکا و طالبان در زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان همکاری کند.

به گفته وی، روسیه هم‌چنان مایل خواهد بود که از رفع تعزیرات بر طالبان حمایت کند.

این در حالیست که جیمز دابنز نماینده پیشین امریکا برای افغانستان و پاکستان اخیراً در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که روسیه می‌خواهد در گفتگو های صلح افغانستان سهم داشته باشد.

یک هیئت ده نفری طالبان به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی و شماری از سیاسیون افغانستان از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور ، محمد یونس قانونی، محمد محقق و عطا محمد نور در یک نشست دو روزه در مسکو اشتراک کردند.

نشست شماری از سیاسیون افغان با نماینده‌های طالبان در مسکو
نشست شماری از سیاسیون افغان با نماینده‌های طالبان در مسکو

این نشست به روز های سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری برگزار شد.

در اعلامیه نشست مسکو که در پایان این نشست نشر شد روی خروج تمام نیرو های خارجی از افغانستان تاکید شده و گفته شده‌است که آزادی زندانیان طالبان و حذف نام‌های رهبران آن‌ها از لیست سیاه نخستین گام به سوی اعتماد سازی خواهد بود.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز در حساب تویترش نوشت:

" جلسه برخی از سیاسیون افغان با طالبان که به دعوت فدراتیف روسیه در شهر مسکو برگزار شد، یک بحث سیاسی و علمی در رابطه به صلح بود."

آقای چخانسوری در ادامه نوشته است: "اعلامیه که در پایان این جلسه به نشر رسید، خلاصه بحث های جلسه دو روزه است و نتیجه اجرایی در مورد صلح ندارد."

در همین حال حکومت افغانستان از روسیه در پیوند به مسافرت شماری از طالبان به مسکو به کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده‌است.

نظیف الله سالارزی معاون نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد دیشب در صحبت با رادیو آزادی این موضوع را تأیید کرد ما جزئیات نداد.

گفته می‌شود که دلیل شکایت حکومت افغانستان این است که روسیه به آنعده از طالبان اجازه سفر به آن کشور داده‌است که نام های شان در فهرست سیاه سازمان ملل درج است.

XS
SM
MD
LG