لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

ریاست اجرائیه: افغانستان به صلح نزدیک شده‌است


امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، با افزایش تلاش‌های منطقوی و جهانی این کشور به صلح نزدیک شده‌است.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که اظهارات تازۀ رئیس جمهور امریکا در مورد صلح افغانستان امیدواری‌ها برای رسیدن به صلح را نزد افغان‌ها بیشتر ساخته‌است.

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست روز چهارشنبه «۱۷ دلو ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که صلح یک روند دراز مدت است و نیاز به تلاش‌ها و همآهنگی‌های پی‌هم منطقه و جهان دارد.

وی افزود:

"اکنون که تلاش‌ها برای صلح افغانستان به سطح منطقه و جهان بیشتر شده‌است و افغانستان هم به صلح نزدیک شده‌است، امیدواری ما این است که همۀ این تلاش‌ها تا زمانی ادامه یابد که افغانستان به یک صلح دایمی دست یابد."

این در حالیست که دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در بخشی از سخنرانی سالانه خود به کانگرس آن کشور گفت که با پیشرفت گفتگوها قادر خواهند بود تا حضور نیروهای ایالات متحده را در افغانستان کاهش دهند.

آقای ترمپ افزود:

"من برای رسیدن به راه حل سیاسی در افغانستان گفتگوها را سرعت بخشیده‌ام، جانب مخالف هم علاقه‌مند است با ایشان صحبت شود، نیروهای ما با رشادت بی‌نظیر رزمیده‌اند و از برکت دلیری آن‌هاست که اکنون ما می‌توانیم یک راه حل سیاسی احتمالی را به این منازعۀ طولانی و خون‌بار دنبال کنیم."

در حال حاضر، ۱۴ هزار نیروی ایالات متحده در افغانستان حضور دارند و در این مدت طولانی امریکا نزدیک به یک تریلیون دالر را هزینه این جنگ کرده‌است.

با تصمیم خروج نیروهای امریکا از افغانستان نگرانی‌ها در نزد مقامات افغان و امریکایی بلند گرفته و با این تصمیم مخالفت نشان دادند.

اما ریاست اجرائیه می‌گوید که مبارزۀ مشترک افغانستان و امریکا علیه تروریزم جریان دارد و امید می‌رود که این همکاری ادامه یابد.

این در حالیست که برای رسیدن به صلح یکی از شرط‌‌های اساسی طالبان خروج نیروهای خارجی از افغانستان است.

در پیوند به تلاش‌های امریکا برای صلح افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ این کشور چندین بار با هیئت طالبان مستقیماً نشست داشته‌است.

آخرین بار مذاکرات آقای خلیل‌زاد با نماینده‌های طالبان در دوحه شش روز دوام کرد و گفت که این بار مذاکرات‌اش در مقایسه با گذشته مؤثریت بیشتری داشته‌است.

از سوی دیگر هم‌اکنون برخی از سیاسیون افغان سرگرم مذاکرات با نماینده‌های طالبان در مسکو اند.

اما عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید گفته‌های دونالد ترمپ باید جنبه عملی داشته باشد و در رابطه به صلح باید تلاش‌هایش را با حکومت افغانستان همآهنگ سازد.

عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان
عرفان الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"صحبت‌های ترمپ در مورد صلح خوب بود امیدواریم که در مورد صلح نه‌تنها صحبت گردد، بلکه گام‌های عملی هم برداشته شود. امریکا باید موضوع صلح را در مشوره با حکومت و افغان‌ها به پیش ببرد، امریکا و کشور‌های همسایه برای صلح باید صادقانه کار کنند."

در ادامۀ تلاش‌ها برای صلح افغانستان قرار است تا به تاریخ ۲۵ فبروری ماه جاری یک بار دیگر زلمی خلیل‌زاد با نماینده‌های سیاسی طالبان در قطر نشست داشته باشد.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG