لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

برخی اعضای ولسی جرگه نقش ترکمنستان را در تقویت اقتصاد و تجارت بسیار مهم می‌دانند


خط آهن آتامرات - آقینه
خط آهن آتامرات - آقینه

یک روز پس از سفر رئیس جمهور غنی به ترکمنستان شماری از اعضای ولسی جرگه نقش ترکمنستان را در تقویت اقتصاد و تجارت افغانستان بسیار مهم می‌دانند.

برخی از اعضای ولسی جرگه با اشاره به سفر رئیس جمهور غنی به ترکمنستان می‌گویند که افزایش داد و ستد تجارتی میان کابل و عشق‌آباد می‌تواند در استوار سازی پایه‌های اقتصادی و تجارتی افغانستان نقش مهم بازی کند.

سید علی کاظمی یک عضو کمیسیون امور بین‌المللی ولسی جرگه می‌گوید که ترکمنستان از گذشته‌ها در برابر افغانستان سیاست دوستانه داشته و گسترش روابط با این کشور اقتصاد افغانستان را بهبود خواهد بخشید.

آقای کاظمی روز پنجشنبه «۰۲ حوت ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که کابل باید روابط استراتژیک گسترده در بخش‌های تجارتی و ترانسپورتی با عشق‌آباد داشته باشد.

سید علی کاظمی یک عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه
سید علی کاظمی یک عضو کمیسیون امور بین المللی ولسی جرگه

​او افزود:

"افغانستان می‌تواند که روابط استراتژیک قابل تعریف با ترکمنستان داشته باشد، این روابط می‌تواند در بخش‌های نفت و گاز و راه آهن که آن کشور تخصص بیشتر دارد بهتر تأمین گردد. ترکمنستان در گذشته‌ها نیز با افغانستان رابطۀ نیک داشته و در حال حاضر افغانستان نیازمند رشد بیشتر اقتصادی است که باید به آن توجه شود."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام روز چهارشنبه در رأس یک هیئت بلند رتبه رهسپار عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان شد.

هارون چخانسوری سخنگوی آقای غنی می‌گوید که در جریان این سفر میان رئیس جمهور غنی و قربان‌قلی بردی محمدف همتای ترکمنستانی‌اش معاهده مشارکت استراتژیک نیز به امضا خواهد رسید.

چخانسوری گفته است که در کنار فراهم‌سازی زمینه برای خدمات ترانسپورتی هوایی و صادرات و واردات، چندین سند همکاری دیگر نیز در مورد راه آهن، نفت و گاز، مسایل فرهنگی و گمرکی میان دو طرف امضأ خواهد شد.

درانی وزیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که در معاهدۀ استراتژیک میان کابل و عشق‌آباد بیشتر بر گسترش روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأکید می‌شود.

در این حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که در حال حاضر میزان تجارت میان افغانستان و کشورهای آسیای میانه به بیش از دو میلیارد دالر در سال رسیده است.

خان‌جان الکوزی معاون این اتاق به رادیو آزادی گفت که بیشتر این داد و ستد با ترکمنستان است و افزایش آن می‌تواند اقتصاد افغانستان را بیشتر رونق بخشد.

خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع
خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع

او افزود:

"مناسبات و داد و ستد تجارتی ما با ترکمنستان از لحاظ سرمایه‌گذاری، ترانزیت و تجارت از اهمیت برخوردار بوده و بر کشور ما تأثیر خاص دارد و سبب ظرفیت‌سازی و بهبود انکشاف اقتصادی می‌شود، با تقویت روابط با ترکمنستان تجارت و اقتصاد ما پیشرفت بیشتر خواهد داشت."

افغانستان و ترکمنستان در حال حاضر پروژه‌های مهم اقتصادی را روی دست دارند که از آن جمله می‌توان از تاپی یا انتقال گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند نام برد.

همچنان چندی پیش راه لاجورد که زمینۀ صادرات و واردات افغانستان به ترکیه و کشورهای اروپایی را از راه ترکمنستان فراهم می‌سازد نیز مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس جمهور غنی پیش از این گفته که افغانستان حالا از لحاظ تجارتی و اقتصادی بر پاکستان اتکا نداشته و دهلیز خوب ترانزیت و ترانسپورت اموال تجارتی میان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG