لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

داوودزی: گروه طالبان صرف از طریق مذاکرات با حکومت می‌تواند به خواست‌هایش برسد


محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان
محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، تقاضای بیرون کردن رهبران طالبان از لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید از سوی دولت افغانستان مطرح شود.

آقای داوودزی دیروز جمعه ۲۲ فبروری در صحبت با رادیو آزادی گفت طالبان بدون مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان نمی‌توانند به هیچ خواسته اساسی خود دست یابند.

او افزود:

"سه موضوع مهم برای طالبان وجود دارد که در صحبت با امریکا آن‌ها نمی‌توانند به هیچ یک از آن دست یابند و باید در این ساحات با حکومت افغانستان به نتیجه برسند یعنی خروج قوای امریکا، آزادی محبوسان و بیرون شدن افراد آن‌ها از لیست سیاه. اگر بر لیست سیاه تمرکز کنیم این موضوع باید از سوی حکومت افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشنهاد شود، طوری که دیدیم بعد از آن که موافقه صلح با آقای حکمتیار نهایی شد حکومت پیشنهاد کرد که نام وی از لیست سیاه بیرون شود."

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ میلادی بعد از حملات تروریستی بر امریکا یک سیستم خاص تحریم‌ها را ایجاد کرد که افراد و شبکه‌های مرتبط با تروریزم تحت تحریم قرار گرفتند.

تعمیر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک
تعمیر سازمان ملل متحد در شهر نیویارک

به این اساس شورای امنیت سازمان ملل متحد بر یک تعداد افرادی که در افغانستان با القاعده و طالبان وابسته خوانده می‌شدند تحریم‌ها را جاری کرد. افرادی که در این لیست شامل شدند سفر کرده نمی‌توانند و سرمایه‌های شان منجمد شده‌است.

اما در سال ۲۰۱۱ میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامۀ را صادر کرد که بر اساس آن طالبان از شبکه القاعده جدا شناخته شدند. در آن وقت سوزان رایس سفیر امریکا در ملل متحد بود.او طی اعلامیۀ نوشت:

"این به طالبان پیام واضح بود که صرف آن اشخاصی در افغانستان آینده دارند که از القاعده و تشدد فاصله می‌گیرند و قانون اساسی افغانستان را می‌پذیرند." از آن وقت به این سو نام یک تعداد از رهبران طالبان از این لیست بیرون شده‌است.

اما وقتی که در ۱۸ جنوری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان می‌خواست در اسلام آباد با نمایندگان طالبان ملاقات کند، این پلان لغو شد.

طالبان در اعلامیۀ گفتند دلیل این بود که بر سفر بعضی از بزرگان آن‌ها قیودات وضع شده‌است.

روز دوشنبه آینده بازهم قرار است یک هیئت طالبان با آقای خلیل‌زاد دیدن کند.

یک عضو مهم هیئت طالبان که نخواسته نامش ذکر شود دیروز جمعه به خبرگزاری رویترز گفته‌است در پهلوی مسایل دیگر موضوع دور کردن تحریم‌ها را نیز با نماینده خاص امریکا در میان می‌گذارند.

آقای خلیل‌زاد روز گذشته در تویتر خود نوشته بود که در ملاقات اش با ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مورد ایجاد سهولت در راه سفر بعضی از رهبران طالبان صحبت کرده‌اند.

روسیه و امریکا دو عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد می‌باشند.

محمد عمر داوودزی رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت شورای امنیت در این موارد بحث می‌کند ولی تصمیم نهایی تنها در مذاکرات مستقیم طالبان با حکومت افغانستان می‌تواند اتخاذ شود.

وی افزود:

"مذاکرات امریکا با طالبان به مشوره و اجازه حکومت افغانستان صورت گرفته. انشاءالله به باور من به این حالت نزدیک هستیم که یک هیئت همه شمول دولت افغانستان با طالبان به مذاکرات مستقیم بنشینند و وقتی‌که افغان‌ها به مذاکرات مستقیم نشستند، حل مذاکرات نزدیک می‌شود."

آقای داوودزی افزود، به مذاکرات روز دوشنبه که در قطر برگزار می‌شود خوشبین است زیرا مذاکره کنندگان طالبان شاید با صلاحیت زیاد در باره مسایل مهم مانند مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان با آقای خلیل‌زاد صحبت کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG