لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۷

نگرانی‌ افغان‌ها از فروش ادویۀ تاریخ تیر شده در جاده‌ها و دواخانه‌ها!


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

فروش ادویۀ تاریخ تیر شده در کشور افغان‌ها را نگران ساخته‌است.

آنان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند، تا کنون حکومت نتوانسته از فروش دوای تاریخ تیر شده در برخی دواخانه‌ها و روی جاده‌ها جلوگیری نماید.

دواهای تاریخ تیر شده بیشتر در منطقه پل خشتی کابل فروخته می‌شود، اما باشنده‌‌های کابل می‌گویند حتی در برخی دواخانه‌های شهر نیز موجود است و به فروش می‌رسد.

محمد هاشم باشنده یکه‌توت در مورد گفت:

"خانم‌ام مریض بود در یکه‌توت ویتامین سی آورد تاریخ تیر شده، سیروم رینگر آورد تاریخ تیر شده، برایش گفتم چگونه شما این دواها را می‌فروشید؟ از این کرده تفنگ را گرفته مردم را بکشید شما زهر را به مردم می‌دهید."

علاوه بر کابل، مردم در ولایات کشور نیز از فروش ادویۀ تاریخ تیر شده شکایت می‌کنند.

احمد طاهر باشنده ولایت ننگرهار و سنگر رحمانی باشنده ولایت کنر در مورد می‌گویند:

"در این ولایت برخی دواخانه‌ها دوای تاریخ تیر شده را بالای مردم به فروش می‌رسانند، ما به این مسئله نمی‌دانیم، زیرا اکثر مردم این‌جا سواد ندارند. چنین مسایل زیاد رخ داده که با خوردن دوای تاریخ تیر شده به مشکلات صحی زیادی مبتلا شده‌اند."

"در ولایت کنر هم دواهای تاریخ تیر شده به فروش می‌رسد."

آرشیف، یکی از دواخانه‌ها در کابل
آرشیف، یکی از دواخانه‌ها در کابل

حتی دواخانه‌های معیاری شهر نیز می‌پذیرند که در بعضی از این دواخانه‌ها ادویه تاریخ تیر شده فروخته می‌شود.

محمد منصور مسئول فنی دواخانه نبی شمشاد در مکروریان کابل گفت:

"امروز در مارکیت افغانستان ادویه تاریخ تیر بسیار زیاد است، نه‌تنها در پس کوچه‌ها، بلکه در دواخانه‌های مشهور که مشتری زیاد دارند هم است، زیرا مردم ما معلومات کافی در مورد دوا ندارند و کسانی هستند که از اطراف می‌آیند و در مورد تاریخ دوا چیزی نمی‌دانند، بالای آنان به فروش می‌رسد و کسانی‌که از سوی ریاست بررسی می‌آیند بررسی خاص نمی‌کنند فقط چای می‌خورند و بس."

فروش ادویۀ تاریخ تیر شده نه‌تنها مردم، بلکه مسئولان وزارت صحت عامه را نیز نگران ساخته است، اما این وزارت برای جلوگیری از آن چه اقدام کرده‌است؟

وحیدالله مایار سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"کارهای زیادی در این بخش انجام شده، اما هنوز هم مشکلات وجود دارد. ما سرحد طویل با پاکستان داریم که از آن راه قاچاقبران دوا می‌آورند، اما این مسئله کم شده‌است."

هرچند در داخل کشور شرکت‌های تولیدی دوا فعال اند، اما افغانستان کشوریست که بخش عمدۀ ادویه مورد نیاز خود را از بیرون وارد می‌کند.

در موارد زیادی اتقاق می‌افتد که رسیدن دوا از شرکت‌های تولید کننده به این بازار پُر جنب‌وجوش تاریخ آن می‌گذرد، اما مواردی هم هستند که گفته می‌شود فروشنده‌ها برای کسب سود بیشتر، ادویه تاریخ تیر شده را ارزان خریداری کرده و به قیمت بلند به فروش می‌رسانند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG