لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

سرمنشی ناتو: تأمین صلح در افغانستان وابسته به محو تروریزم در این کشور است


ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن. ۳ اپریل ۲۰۱۹ / Photo by Brendan Smialowski / AFP
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن. ۳ اپریل ۲۰۱۹ / Photo by Brendan Smialowski / AFP

وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان ناتو امروز در واشنگتن روی مسئله صلح افغانستان و طرق مبارزه با تروریزم گفتگو می‌کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی این پیمان دیروز در واشنگتن در جریان سخنرانی به کانگرس امریکا گفت که برای تأمین صلح پایدار در افغانستان باید دستآوردهای ۱۸ سال گذشته در این کشور، حفظ شود.

آقای ستولتنبرگ می‌افزاید:

"ناتو با تمام قوت از پروسه صلح حمایت می‌کند، این پروسه باید راه را برای گفتگوهای بین‌الافغانی هموار سازد، صرف زمانی صلح تأمین شده می‌تواند که افغانستان از تروریزم پاکسازی شود. برای آنکه صلح پایدار باشد، باید بر دستآوردهای ما استوار باشد. ناتو برای پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی شرایط را مساعد ساخته، برای آموزش زنان و دختران زمینه را فراهم کرده‌است و این حقوق باید حفظ شود."

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان تا کنون پنج دور مذاکرات را با نماینده‌گان طالبان انجام داده‌است.

اکنون زلمی خلیل‌زاد در کابل است و دیروز با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و برخی رهبران جهادی افغانستان در ارگ ریاست جمهوری آن کشور ملاقات کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، گفتگو بین رهبران حکومت وحدت ملی و برخی چهره‌های سیاسی با زلمی خلیل‌زاد چندین روز دوام خواهد کرد.

بعد هم آقای خلیل‌زاد به اسلام‌آباد می‌رود و در ماه جاری ششمین دور گفتگوها را با نماینده‌گان طالبان در قطر انجام خواهد داد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با شماری از خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل. ۲۸ جنوری ۲۰۱۹
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان حین صحبت با شماری از خبرنگاران در سفارت امریکا در کابل. ۲۸ جنوری ۲۰۱۹

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان قبل از سفر جاری به کابل در هفته گذشته با ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو در بروکسل ملاقات کرده و در مورد پنجمین دور مذاکرات‌اش با نماینده‌گان طالبان معلومات داده‌است.

ناتو می‌گوید، نماینده‌گان مأموریت حمایت قاطع این پیمان در کابل با زلمی خلیل‌زاد در تماس اند، در مورد پروسه جاری صلح مشورت می‌کنند و در پرتو همین مشورت‌ها، امروز وزرای خارجه ۲۹ کشور عضو ناتو مسئله صلح افغانستان را در واشنگتن بررسی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG