لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

گزارش: در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۶۱ درصد وکلا در جلسات عمومی ولسی جرگه حضور نداشتند


آرشیف، یک تصویر از یک نشست دورۀ شانزدهم ولسی جرگه
آرشیف، یک تصویر از یک نشست دورۀ شانزدهم ولسی جرگه

گزارش تازه بنیاد مطالعات زنان برای صلح نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۶۱ درصد وکلا در جلسات عمومی ولسی جرگه حضور نداشتند.

انتقاد‌ها بر وکلای دور شانزدهم ولسی جرگه افغانستان در حالی صورت می‌گردد که قرار است در آینده نزدیک شورای ملی جدید به کار آغاز کند.

در گزارش تازه بنیاد مطالعات زنان برای صلح آمده که نصاب ۷۳ جلسه ولسی جرگه تکمیل نبوده و تنها نماینده‌های ۹ ولایت گزارش‌های ولایتی‌شان را به جلسات ارائه کرده‌اند.

عنایت‌الله عثمانی سرپرست این بنیاد روز چهارشنبه «۰۴ ثور ۱۳۹۸» هنگام ارائه این گزارش گفت:

"حضور نماینده‌گان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۳۹ درصد بوده و اوسط غیاب ۶۱ درصد می‌باشد که خود یک چالش بزرگ است، تقرر عقارب به بست‌های محلی، ضعف هیئت اداری و مدیریت‌شان، اشتغال به کارهای تجارتی شماری زیادی اعضای مجلس مشکل دیگر است."

نداشتن اسناد مؤثق وزیران هنگام استیضاح، معاملات پنهان اعضای ولسی جرگه، عدم ملاقات با مؤکلین و بی‌نتیجه پایان یافتن نشست‌های استجوابیه از جمله مشکلاتی اند که به آن اشاره شده‌است.

پیش از این گزارش رئیس جمهور غنی نیز شماری اعضای ولسی جرگه را متهم به فساد کرده بود.

در عین حال شماری مردم عام این گزارش را نگران کننده می‌دانند.

وحیده حنیفی و مصطفی ستانکزی دو تن باشنده‌های کابل می‌گویند:

"واقعاً من برای وضعیت نماینده‌های ما ابراز تأسف می‌کنم، این‌ها به‌خاطر چه در مجلس هستند باید حرف و صدای مردم را بشنوند و به مشکلات‌شان رسیده‌گی کنند، وظیفه نماینده‌گان است که بروند به ولایت‌شان گزارش تهیه کنند و به مجلس ارائه کنند تا به مشکلات‌شان رسیده‌گی شود. با در نظرداشت گذشته حالا ما به وکلا رأی دادیم که نماینده‌گی خوب از ملت بکند و برای مردم مانند این‌که شعار می‌دهد قسمی کار کند."

آنان در صحبت با رادیو آزادی گفتند، امیدوار هستند که این مشکلات در دوره جدید شورای ملی تکرار نگردد.

از سوی هم صالح محمد سلجوقی یک‌تن از اعضای دور شانزدهم ولسی جرگه که در این نشست حضور داشت برخی مشکلات در شورای ملی را پذیرفته، اما می‌گوید مشکل اساسی این‌جاست که برخی نماینده‌های مردم حتی معنی قوانین را هم نمی‌دانند.

صالح محمد سلجوقی یکتن اعضای ولسی جرگه
صالح محمد سلجوقی یکتن اعضای ولسی جرگه

او گفت:

"تا زمانی‌که بنیاد و اساسات اصلی نماینده‌گان جور نشود پارلمان قابل اصلاح نیست، مشکل دیگر تصویب قوانین در پارلمان است که در داخل پارلمان چنین ظرفیت‌ها وجود ندارد."

این در حالیست که پیش از این فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی گفته است که ممکن دور هفده‌هم شورای ملی روز جمعه افتتاح گردد.

و مردم نیز توقوع دارند که اعضای این دور شورای ملی در انجام وظایف‌شان جدی و پابند باشند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG