لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

با فرارسیدن ماه رمضان نرخ مواد خوراکی در کابل افزایش یافته‌است


مواد خوراکی در یکی از دکان‌های مندوی. May 06 2019
مواد خوراکی در یکی از دکان‌های مندوی. May 06 2019

شماری از شهروندان نادار شهر کابل می‌گویند که با رسیدن ماه رمضان نرخ مواد خوراکی در بازار‌ها به اندازه افزایش یافته که آنان توان خریداری‌اش را ندارند.

روح الله بیست ساله که در مارکیت باغ قاضی شهر کابل کراچی دارد به رادیو آزادی گفت که روزانه صد یا یک و نیم صد افغانی عاید دارد و با این پول مواد خوراکی خریداری نمی‌تواند:

"هر چیز قیمت شده‌است، آرد، بوره، روغن. کراچی وان و غریب‌ها نمی‌توانند خریداری کنند، روزانه صد و یک نیم صد افغانی عاید دارم و روزانه یک سیر آرد می خرم، گاهی برابر می‌شود گاهی نه."

جاوید یکی از باشنده‌های کابل است. وی می‌گوید که در ماه رمضان در کشور‌های دیگر مواد خوراکی ارزانتر می‌شود اما در افغانستان برعکس:

"یک بوجی آرد به ۱۴۵۰ افغانی بلند رفته که قبلاً ۱۳۸۰ بود، روغن از ۱۰۰۰ به ۱۰۵۰ بلند رفته، در این ماه در کشور‌های دیگر نرخ مواد خوراکی پایین می‌شود اما این‌جا قیمت تر، من روزانه سه صد افغانی عاید دارم که خریداری این همه از توانم بالاست."

آرشیف، تصویر از شهر کابل
آرشیف، تصویر از شهر کابل

آنان از حکومت می‌خواهند که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، نرخ مواد خوراکی در بازار را کنترول نماید.

دکانداران باغ قاضی شهر کابل می‌گویند که افغانستان یک کشور وارداتی است و بلند رفتن نرخ کالا‌ها بستگی به مارکیت‌های کشورهای همسایه دارد.

این دکانداران هم‌چنان گفتند که اجناس را با نرخ بلند از وارد کنندگان خریداری می‌کننند و با فایده کمتر دوباره به فروش می‌رسانند.

از سوی هم رحم الدین حاجی آغا رئیس اتحادیه متشبثین خصوصی افغانستان روز یکشنبه با نشر اعلامیه‌ای از تمامی تاجران و وارد کنندگان خواست که در ماه مبارک رمضان نرخ مواد خوراکی را قیمت نکنند.

تلاش کردیم نظر وزارت تجارت و صنایع افغانستان را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

از سوی هم شاروالی کابل می‌گوید که از تمامی فروشندگان تقاضا کرده‌اند که در فروش مواد خوراکی عدالت را تأمین کنند.

جلیل سلطانی سخنگوی شاروالی کابل به رادیو آزادی گفت:

"ما از تمامی فروشندگان جدی تقاضا داریم که ارشادات اسلام را در نظر بگیرند و در هنگام فروش از انصاف و عدالت کار بگیرند."

این سال نخست نیست که مواد خوراکی در بازار‌ها در ماه رمضان بلند می‌رود بلکه شهروندان کشور همه ساله این وضعیت را تجربه می‌کنند.

با آنکه حکومت همواره بر نظارت و کنترول نرخ‌ها تعهد می‌کند اما مردم می‌گوید که این وعده‌ها عملی نشده‌اند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG