لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

وزیر خارجه: در گفتگوهای صلح روی حدود تعیین شده مذاکره نمی‌شود


صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

وزیر خارجه افغانستان می‌گوید، شرایط اساسی این کشور در مذاکرات صلح، احترام و رعایت موازین حقوق بشری است.

صلاح‌الدین ربانی روز پنجشنبه «۱۹ ثور ۱۳۹۸» در "دومین نشست گروه کاری افغانستان و اتحادیه اروپا در پیوند به حقوق بشر، حکومت‌داری و مهاجرت" گفت که برای؛

  • حفظ نظام جمهوری.
  • ارزش‌های حقوق بشری.
  • حاکمیت قانون.

در گفتگوهای صلح حدود مشخصِ تعیین شده است و این موارد غیر قابل مذاکره اند.

او می‌گوید منازعه در این کشور هنگامی به گونه بنیادی حل خواهد شد که به موازین حقوق بشری در گفتگوهای صلح احترام گذاشته شود.

آقای ربانی می‌افزاید:

"نظام حقوقی افغانستان که بر ارزش‌های بنیادین اسلامی و حقوق بشری استوار است، برای مذاکرات صلح و دستیابی به آشتی ملی حدود مشخصی را فراهم کرده که احترام، رعایت و تحقق موازین حقوق بشری بخش بنیادین و غیر مذاکره آن می‌باشد و این موارد شرایط اساسی ما در گفتگوهای صلح است."

آقای ربانی در حالی به حفظ دستآوردها به ویژه حقوق بشر در روند صلح تأکید می‌ورزد که هم‌اکنون دور ششم گفتگوهای مقام‌های امریکایی به شمول زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌گان طالبان در قطر ادامه دارد.

طالبان در گفتگو با مقامات امریکایی بر خروج نظامیان خارجی از افغانستان تأکید ورزیده‌اند.

از سوی دیگر، آتش‌بس همه‌جانبه، مذاکرات بین‌الافغانی و این که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نشود از موارد اجندای نشست‌های مقام‌های امریکایی با طالبان در قطر بوده‌است.

اما در روزهای پسین یکی از نگرانی‌ها این است که در این نشست‌ها موارد حقوق بشری و جایگاه زنان در این روند مورد بحث نبوده‌است.

اکنون نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که امریکا تمامی سفارشات خود را برای طالبان ارائه کرده‌است.

پاولا پمپلونی معاون بخش آسیا پاسیفیک اتحادیه اروپا در این نشست گفت که دستآوردهای چند سال گذشته معیارهای بین‌المللی، رعایت و حفظ حقوق بشر یکی از پافشاری‌های امریکا در این بسته سفارشی برای طالبان بوده‌است.

خانم پمپلونی افزود:

"امریکا سفارش‌ها و پیشنهادهای خود را در مذاکرات صلح داده‌است که باید دستاوردها و معیارهای بین‌المللی و نیز حقوق بشری حفظ شود و افغانستان در چند سال گذشته چیزهای را که بدست آورده‌است، از دست ندهد و تأکید ما نیز همین است."

اما با این همه، هنوز حکومت افغانستان به تحقق روند گفتگوهای صلح در کوتاه مدت بسیار باورمند به نظر نمی‌رسد.

چنان که بانوی اول افغانستان در این نشست بر آن اشاره می‌کند و می‌گوید این روند باید از سوی افغان‌ها رهبری شود و این دریافته شود که افغان‌ها خواستار دستیابی به چگونه صلح اند.

بی بی گل غنی از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا با این روند بیشتر از هر زمان دیگر همکاری کند.

بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان حین صحبت در یک مصاحبه
بی بی گل غنی بانوی اول افغانستان حین صحبت در یک مصاحبه

او گفت:

"هنوز هم نگرانی وجود دارد که بهای صلح باید یک دستآورد باشد و محسوس باشد، آقای غنی با راه اندازی گفتگوهای صلح، به رهبری افغان‌ها و مالکیت افغان‌ها تأکید کرده، ما به پیشرفت‌های زیادی نیاز داریم و همکاری اتحادیه اروپا دراین راستا ما را برای داشتن یک افغانستان قوی کمک می‌کند."

خانم غنی به حفظ حقوق زنان در روند گفتگوهای صلح تأکید می‌ورزد.

با این همه، اتحادیه اروپا بدین باور است که اگر زنان در این روند دخیل باشند، صلح نتیجه پایدار خواهد داشت.

در این میان، یکی از مواردی که می‌تواند بیشتر به تحقق روند گفتگوهای صلح کمک کند، تقویت دیپلوماسی افغانستان است، آنچه که وزارت خارجه این کشور بر آن اشاره می‌کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG