لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

"نشانه‌‌های جغرافیایی"؛ هیچ کشوری دیگر نمی‌تواند اموال افغانستان را به نام خود صادر کند


نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان در هنگام امضا یک قرارداد.
نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان در هنگام امضا یک قرارداد.

پس از این محصولات زراعتی و صنایع افغانستان با مارک و نشان افغانستان به کشورهای اروپایی صادر شده و ملکیت آن منحصر به خود این کشور خواهد بود.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید، با ثبت شدن محصولات زراعتی و صنایع افغانستان به سیستم «جی. ای» یا «نشانه‌های جغرافیایی» هیچ کشوری نمی‌تواند آن‌را به این خصوصیات به دیگر کشورها صادر کرده و مالکیت آن تنها به افغانستان تعلق می‌گیرد.

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان به روز پنجشنبه «۱۹ ثور ۱۳۹۸» قرارداد تطبیق این پروژه را با نماینده سازمان خوراکه و زراعت ملل‌متحد یا "اف، ای، او" در کابل امضا کرد.

آقای درانی در مورد تطبیق این پروژه و مؤثریت آن چنین گفت:

"پروسه «جی. آی» در افغانستان خاصتاً در سکتور زراعت امروز برای اولین بار شروع می‌شود، این پروسه و استندرد برای وزارت زراعت، دهاقین و باغداران و همچنان در بخش صادرات وزارت تجارت و صنایع یک پیشرفت بزرگ خواهد بود، هرگاه ما بتوانیم تولیدات خود را راجستر سیستم «جی. آی» کنیم باز دیگر کشور آن‌را صادر کرده نمی‌تواند."

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان
نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان

وی گفت که «جی. آی» یک سیستم پذیرفته شده جهانی است که از حقوق مولد و مستهلک دفاع می‌کند.

این برنامه از سوی وزارت‌های زراعت و مالداری، صنعت و تجارت به همکاری تخنیکی سازمان خوراکه و زراعت و کمک مالی اتحادیه اروپا برای سه سال تطبیق می‌گردد.

در مرحله نخست که یک سال را دربر می‌گیرد انار کندهار، جلغوزه پکتیا و زعفران هرات به کشورهای اروپایی با نام و مارک افغانستان صادر می‌گردد.

پیش از این برخی از اقلام صادراتی افغانستان به شمول جلغوزه و قالین از سوی پاکستان بنام آن کشور به بازارهای جهان صادر می‌گردید که این خود ضربه بزرگ را به مولدین در افغانستان وارد می‌کرد.

در این نشست مقدسه یورش معین وزارت صنعت و تجارت نیز بر اهمیت این پروژه تأکید کرده و گفت که این پروژه وسیلۀ است که ما را به طرف توسعه و تجارت و بهبود مارکیت سوق می‌دهد.

وی گفت که قانون نشانه‌های جغرافیایی در سال ۲۰۱۵ در افغانستان مرعی‌الاجرا قرار گرفت.

در این حال راجندرا اریال نماینده سازمان خوراکه و زراعت ملل‌متحد یا (FAO) در افغانستان گفت که این سیستم در دیگر کشورها تطبیق شده و آنان تجارب‌شان را در افغانستان انتقال می‌دهد.

آقای اریال افزود:

"حالا فرصت مناسب است که ما تجاربی را که در کشورهای دیگر داشتیم با شما شریک بسازیم و به طور خاص از طریق سیستم نشانه‌های جغرافیایی و هدف این پروژه این است که شفافیت، ارتباطات را به‌وجود آورده و زمینه اشتراک نماینده‌گان بخش‌های مختلف را فراهم بسازد."

نیکولاس تیلر رئیس اتحادیه اروپا در افغانستان گفت نشانه‌های جغرافیایی علامتی است که تصدیق می‌کند و محصول را هرگاه محصولات نشانه‌زنی گردد این باعث بلند رفتن تولید و رشد اقتصاد کشورها می‌گردد.

وزیر زراعت عدم دسترسی تولیدات افغانستان به بازارهای جهانی، معیاری نبودن تولیدات و عدم بسته‌بندی درست را از مواردی خواند که سبب شده تولیدات این کشور به بازارهای جهانی راه پیدا نکند.

وی تأکید کرد که تطبیق سیستم نشانه‌های جغرافیایی یک نوع فشار در بخش زراعت و صنایع بوده و مولدین را مجبور می‌سازد تا معیارهای بین‌المللی را مراعات کرده و محصولات‌شان را معیاری سازند که به‌گفته وی این مسئله سبب رشد اقتصاد در کشور می‌گردد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG