لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

حبیب‌الرحمان ننگ: منتظر فیصله رهبری کمیسیون در مورد اعلام نتایج کابل هستیم


یک خانم افغان حین رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان ۱۳۹۸ در کندهار
یک خانم افغان حین رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه ۲۸ میزان ۱۳۹۸ در کندهار

در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات گفت که نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل را تا لحظات دیگر اعلام می کند اما کنون رئیس دارالانشای این کمیسیون می‌گوید که منتظر فیصله رهبری کمیسیون در مورد اعلام این نتایج اند.

گذر ساعت‌ها و اختلاف‌های که نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل را در کمیسیون مستقل انتخابات هنوز نیز در گرو خودش گرفته است.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات حوالی ساعت یک پس از چاشت به رادیو آزادی گفت که تا لحظات دیگر نتایج انتخابات کابل را اعلام می‌کنند.

ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
ذبیح الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

اما با گذشت چندین ساعت، اکنون حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون می‌گوید منتظر فیصله رهبری این کمیسیون هستند و نتایج را تا ساعت‌های دیگر اعلام خواهند کرد:

"کارهای تخنیکی ما تمام شده است، تنها آنچه که مربوط رهبری می شود انتظار هستیم که تصامیم به پایان برسد و انشاالله نتایج کابل رسماً اعلام شود."

در این میان، یک منبع در این کمیسیون که نمی خواهد به علت حساسیت موضوع از وی نام گرفته شود میگوید، اختلاف‌ها بر سر نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل سبب تاخیر اعلام آن شده است.

در سه روز پسین کمیسیون مستقل انتخابات گفت که فهرست نتایج نهایی کابل در انتخابات ولسی جرگه آماده‌است و آن را به زودی اعلام می کنند.

اما امروز که روز نهایی این وعده‌های کمیسیون گفته شده بود، همچنان ساعت‌ها زمان گرفت.

انتخابات ولسی جرگه در ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد و اما آنچه تقلب‌ها و تخلف‌های گسترده در این روند گفته می شود، نه تنها که پای کمیشنران پیشین این کمیسیون را به نهادهای عدلی کشانید، بلکه سبب شد که آرای شماری از ولایات بازشماری شود.

با این تصمیم، اعلام نتایج نخستین و نهایی هر ولایت، ماه‌ها زمان گرفت.

در آن وقت کمیسیون شکایات گفت در انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل به پیمانه تقلب شده که جدا سازی آرای سیاه و سفید در آن ناممکن است و به ابطال آن فیصله کرد.

پس از واکنش کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات از فیصله‌اش عقب نشینی کرد و به بازشماری این آرا رفت.

پس از چندماه و در روزهای پسین یک منبع کمیسیون شکایات به رادیو آزادی گفت که تقلب در انتخابات ولسی جرگه حوزه کابل به پیمانه یی گسترده بوده است که باردیگر به ابطال آن فیصله خواهند کرد و بازشماری این آراء را نیز لغو کرد.

اما اکنون کمیسیون شکایات میگوید در بررسی‌هایشان دریافتند که بیشترین تقلب در انتخابات حوزه کابل در کمیسیون‌های انتخابات صورت گرفته بوده و به هشتاد درصد برگه‌های رای دهی دست یافتند که در آن تقلب وجود نداشته است و نتایج نهایی را بر اساس برگه‌های نخستین آرا به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

اکنون شماری از ناظران انتخابات میگویند که فیصله‌های دو کمیسیون در برابر انتخابات عادلانه نبوده است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا:

آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرائی فیفا
آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرائی فیفا

"تصمیمی که گرفته شده است،از لحاظ قانونی یک سلسله نواقص خود را دارد و آن مراحل مکمل قانونی را در پیوند به شفافیت نادیده گرفتند و دوم اینکه بعضی از موارد است که متاسفانه میان دو کمیسیون مشکلات به بار آورده و نتیجه آن معلوم نیست که چگونه بررسی میشه و در نتیجه دخیل میشود و اسناد و شکایات به گونه کامل بررسی نشده و از این رو این برایند قانونی ندارد."

درقانون اساسی افغانستان ۳۳ کرسی برای نماینده کابل در ولسی جرگه اختصاص داده شده اما اکنون که نزدیک به دوهفته از گشایش دور هفدهم تقنینی شورای ملی می گذرد هنوز این کرسی‌ها خالی استند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG