لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

سیاسیون افغان، هیئت طالبان و نماینده‌های مسکو بار دیگر دیدار می‌کنند


هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان در نشستی که به مناسبت صد سالگی روابط دیپلوماتیک روسیه با افغانستان در مسکو دایر شده بود، شرکت کردند. May 28, 2019
هیئت ۱۴ نفری گروه طالبان در نشستی که به مناسبت صد سالگی روابط دیپلوماتیک روسیه با افغانستان در مسکو دایر شده بود، شرکت کردند. May 28, 2019

روز دوم نشست مسکو امروز چهارشنبه با شرکت شماری از سیاسیون و نماینده‌‌های طالبان ادامه می‌یابد.

هیئت ۱۴ عضوی گروه طالبان امروز را هم در مسکو سپری می‌کند تا با شماری از سیاسیون افغان و نماینده‌های حکومت روسیه دیدار کند.

انتظار می‌رود دیدارها پیش از چاشت امروز چهارشنبه هشتم جوزا به وقت مسکو آغاز شوند.

در نظر بود شام دیروز لطیف بهاند سفیر افغانستان در روسیه با نماینده‌های طالبان ببیند، اما او گفت که این دیدار صورت نگرفته است.

آقای بهاند که از دادن صدا به رادیو آزادی خودداری کرد، تنها گفت که در مراسم صدمین سالروز ایجاد روابط دیپلوماتیک میان افغانستان و روسیه، به نماینده‌گی از حکومت حضور یافت.

وزارت خارجه و در مجموع حکومت افغانستان در مورد نشست مسکو برخورد محتاطانه می‌کنند و کمتر در این مورد سخن می‌گویند.

در ترکیب سیاسیون افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور اشرف غنی، عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، حضرت عمر زاخیلوال سفیر پیشین افغانستان در اسلام‌آباد و شمار دیگر به مسکو رفته اند.

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح هم در نشست مسکو حضور دارد.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی در روز نخست نشست مسکو گفت که روابط افغانستان و روسیه برای دو کشور و هم‌چنان منطقه مهم است: "این رابطه به زیان هیچ کشور دیگری نبوده، بلکه ما می‌خواهیم یک رابطه متوازن مبتنی بر دوستی و همکاری با همه کشورهای جهان را به خصوص با کشورهای منطقه و همسایه‌های خود داشته باشیم."

روسیه در ماه فبروری نیز نماینده‌های طالبان و شماری از سیاسیون را به آن کشور دعوت کرده بود تا گفتگوهای غیر رسمی صلح را در آنجا پیش ببرند.

این نشست در آن هنگام واکنش جدی حکومت افغانستان را به همراه داشت، زیرا در آن نماینده رسمی دولت حضور نداشت.

در ترکیب هیئت طالبان که حالا در مسکو استند، عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی این گروه، شیر محمد عباس ستانکزی معاونش و چند تن دیگر از اعضای ارشد طالبان شامل اند.

آقای ستانکزی به خبرنگاران در پایان روز سه‌شنبه هفتم جوزا بر موضع گذشته این گروه برای خروج نیروهای بین‌المللی تأکید ورزید.

او هم‌چنان گفت که دشوار است جنگ فعلی با برگزاری چند نشست حل شود: "این جنگ برای یکی دو روز نبوده، بلکه برای ۱۸ سال ادامه داشته. دشوار است که جنگ ۱۹ ساله با یکی دو دور گفتگو پایان یابد."

در جریان دیروز سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه خواهان خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان شد.

عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت افغانستان حین مصاحبه با اسوشیتد پرس در مسکو. February 8, 2019
عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت افغانستان حین مصاحبه با اسوشیتد پرس در مسکو. February 8, 2019

عطا محمد نور یکی از سیاسیون که به روسیه رفته، گفت که اگر همه جوانب در افغانستان با هم تفاهم کنند، نیازی به قدرت‌های خارجی نیست.

او به رهبران طالبان و سیاسیون چنین پیام داد: "شما یقین کنید که اگر دل ما و شما به این کشور نسوزد، ما این کشور را از خون و آتش نجات ندهیم، هیچ‌کسی مهربان‌تر از ما و شما پیدا نمی‌شود."

ایالات متحده امریکا تا حالا شش دور گفتگو را با نماینده‌های طالبان انجام داده‌، اما تا هنوز پیشرفتی در این گفتگو ها حاصل نشده‌است. طالبان تأکید می‌ورزند که تمامی نیروهای بین‌المللی باید افغانستان را ترک کنند.

ایالات متحده امریکا می‌گوید، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی، آتش‌بس، اطمینان از این‌که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی استفاده نمی‌شود و در نهایت خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان با هم مرتبط اند و اگر روی همه موارد به صورت کُلی توافق نشود، با هیچ مورد به تنهایی موافقت نخواهد کرد.

حکومت افغانستان بارها از طالبان خواسته تا مذاکرات مستقیم را با نماینده‌های حکومت آغاز کنند، اما چنین درخواست‌ها همواره از سوی این گروه رد شده‌است.

ایالات متحده و روسیه هر یک به نوبه خود تلاش می‌کنند تا ابتکار را در دست گیرند و طالبان را به مذاکرات بین‌الافغانی تشویق کنند، اما چنین تلاش‌ها تا هنوز با نتیجه مثبت به همراه نشده‌است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG