لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

خواست کمیسیون انتخابات از رسانه‌ها در مورد پوشش روند انتخابات


آرشیف/ رسانه‌ها در افغانستان
آرشیف/ رسانه‌ها در افغانستان

کمیته رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، رسانه‌ها و کارمندان آن باید در جریان گزارش دهی از روند انتخابات اصل بی‌طرفی، دقت و توازن را در نظر گیرند.

احترام به حریم خصوصی افراد، در نظر گرفتن معیارهای اطلاع رسانی، دقت، توازن، بی‌طرفی و اجتناب از شایعه پرانی هنگام گزارش دهی از مواردی اند که در لایحه تنظیم فعالیت‌های رسانه‌ها در جریان انتخابات ذکر شده‌است.

محمد رفیع صدیقی رئیس کمیته رسانه‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، تمام رسانه‌ها باید با توجه به لایحه تنظیم شده گزارش‌های انتخاباتی شان‌را تهیه نمایند:

"رعایت اصول تخصصی و معیاری، عدم دعوت نامزدان ریاست جمهوری الی آغاز مبارزات انتخاباتی در برنامه‌های رسانه‌ای، توجه به تشویق مردم و انتظار ما از رسانه‌ها این است که این مکلفیت و مسئولیت ملی شان‌را تحقق بخشند تا ما شاهد تخطی و تخلف نسبت به موضوعات تخنیکی از آدرس رسانه‌ها نباشیم."

آقای صدیقی همچنان گفت در صورت تخلف با رسانه‌ها برخورد قانونی می‌شود یعنی اولاً برای آن‌ها اخطاریه بعداً جریمه نقدی و بلاخره به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که در ششم میزان سال جاری تنها انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

این کمیسیون همچنان گفته است که به دلیل محدودیت‌های زمانی، تخنیکی و بودجوی نمی‌‌تواند انتخابات شورای ولایتی و انتخابات ولسی جرگه غزنی را با انتخابات ریاست جمهوری هم‌زمان برگزار کند.

اما تا کنون تاریخ آغاز کمپاین‌های انتخاباتی نامزدان از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نشده‌است.

از سوی هم شماری از خبرنگاران افغان می‌گویند، آنان علاوه بر گزارش‌های انتخاباتی تمام گزارش‌های شان‌را معیاری و با دقت تهیه می‌کنند.

احمد جاوید آرزومند و محمد شفیق محمدی دوتن از خبرنگاران:

"قسمیکه خبرنگار از نامش هویدا است باید در هر عرصه چه انتخابات باشد یا کدام مسئله دیگر بی طرفی خود را حفظ می‌کند و این یک اصل خبرنگاری است. واضیح است که خبرنگار چه در بخش انتخابات و چه در هر بخش دیگر مکلفیت‌هایش است که اصل بی‌طرفی را مراعات کند چون اگر خبرنگار اصل بی‌طرفی را در نظر نگیرد گزارش که تهیه می‌کند مطابق خواست مردم و جامعه نمی‌باشد."

کمیته رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، رسانه‌ها در انتخابات از یک سو خواسته های مردم را به مسئولان انتقال میدهد و از سوی دیگر تاثیرات و نتایج نظریات مردم را در سیاست‌ها و فعالیت‌های کشور به نمایش می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG