لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۷

اقدام جدید بریتانیا برای عبور مصون کشتی‌ها با بیرق این کشور از تنگه هرمز


آرشیف، کشتی نفتکش توقیف شده بریتانیا توسط نیروهای بحری ایران در بندر عباس. July 21, 2019
آرشیف، کشتی نفتکش توقیف شده بریتانیا توسط نیروهای بحری ایران در بندر عباس. July 21, 2019

بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۵ جولای اعلان کرد که قوای بحری این کشور مؤظف شده‌است تا کشتی‌های با بیرق بریتانیا را در تنگه هرمز همراهی کند.

سخنگوی دولت بریتانیا گفت؛ البته این امر شامل کشتی‌ها با بیرق بریتانیا می‌شود که پروگرام عبور خود از تنگی هرمز را از قبل با وزارت دفاع شریک ساخته باشند.

سخنگوی دولت بریتانیا در اعلامیۀ خود گفت که آزادی کشتیرانی برای تجارت و اقتصاد جهانی یک امر حیاتی است و لندن برای دفاع از آن به هر اقدام متوسل خواهد شد.

در یک خبر دیگر شبکۀ سکای گزارش داد که کشتی جنگی بریتانیانایی بنام مونتروز شام پنج‌شنبه چند کشتی این کشور را در عبور از تنگه هرمز همراهی کرد.

بعد از توقیف روز جمعۀ یک کشتی نفتکش بریتانیایی از سوی ایران تنش میان دو کشور افزایش یافته است.

قبل از این آژانس خبررسانی رویترز از قول یک مقام بریتانیا گزارش داده بود که این کشور در صدد افزایش تنش با ایران نیست و قصد ندارد تمامی کشتی‌های تجارتی با بیرق خود را در تنگه هرمز با کشتی‌های نظامی خود همراهی کند.

روزانه ۱۵ تا ۳۰ کشتی که بیرق بریتانیا دارند در خلیج فارس عبور و مرور می‌کنند ولی صرف از این جمله سه کشتی از تنگه هرمز می‌گذرند.

آژانس خبر رسانی رویترز روز سه‌شنبه گزارش داد که فرانسه، ایتالیا و دنمارک موافقه اولی خود را از این طرح لندن اعلام کرده‌اند.

جرمنی گفته است که برلین ممکن در این طرح شرکت کند ولی هنوز زود است که در این باره تصمیم بگیرد.

جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا
جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا

جنرال جوزف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا در این اواخر گفته بود که واشنگتن در صدد تشکیل ائتلاف نظامی با شماری از کشورها جهت تأمین امنیت کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز و باب المندب است.

روسیه هم برای تأمین مشترک امنیت در منطقه خلیج فارس یک پلان مطرح کرده که با استقبال چین روبرو شده ولی جزئیات بیشتر این طرح با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه گذشته به لندن هشدار داد که مسئولیت تأمین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با ایران است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG