لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

وزارت داخله: مواد مخدر تهدید مشابه تروریزم به افغان‌هاست


شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل. 27 June 2019
شماری از افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل. 27 June 2019

سروی مشترکی که در سال ۲۰۱۵ میلادی از سوی اداره مبارزه علیه مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد و دولت افغانستان انجام شد، بر بنیاد آن افرادی که همیش از مواد مخدر استفاده می‌کنند، دو صد هزار تن گفته شده بود.

هر چند در سال‌های اخیر هیچ سروی تازه به هدف مشخص شدن تعداد معتادین انجام نشده است، اما وزارت داخله افغانستان ادعا دارد که به اساس تخمین آنان، حال تعداد معتادین مستقیم در افغانستان به بیش از یک میلیون تن رسیده‌است.

محمد هاشم اورتاق معیین مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله به رادیو آزادی گفت، مواد مخدر همانند تروریزم افغان‌ها را تهدید می‌کند.

وی افزود:‌ "یک اعشاریه چهار میلیون تن به گونه دوامدار از مواد مخدر استفاده می‌کنند و در وجود حدود سه اعشاریه شش میلیون تن نیز نتايج معاينه مثبت بوده‌است. برای جلوگیری از افزایش تعداد معتادین روی برنامه بزرگ کار می‌کنیم و برنامه ملی عمل مبارزه علیه مواد مخدر را بازنگری می‌کنیم. هم‌چنان پلان چهار ساله وزارت داخله را با برنامه های قبلی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر یکجا می‌کنیم تا بتوانیم به این مسئله بزرگ که همانند تروریزم است، مبارزه خود را عیار سازیم."

مزارع کوکنار در ولایت هلمند. April 8, 2016
مزارع کوکنار در ولایت هلمند. April 8, 2016

بلند بودن سطح عرضه و دسترسی آسان و ارزان به مواد مخدر از عوامل عمده افزایش تعداد معتادین گفته شده، اما نیروهای افغان به دلیل کمبود بودجه در سال روان عملیات رسمی را جهت محو مزارع کوکنار انجام نداده‌اند.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، تلاش می‌کنند تا با انجام عملیات بالای کارخانه های تولید و ذخیره گاه‌های مواد مخدر، سطح عرضه را پایین بیاورند.

داکتر محمد ظفر معین قبلی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر در کنار بی‌کاری جوانان، نبود برنامه جدی برای دستگیری قاچاقبران مواد مخدر را عاملی می‌داند که سبب افزایش عرضه مواد مخدر در شهرها شده‌است.

وی گفت:‌ "تعداد معتادین از این هم بیشتر خواهد شد. یک مشکل این است که مردم بیکار اند، پریشان اند و جنگ جریان دارد و این همه بالای آنان تأثیر می‌گذارد. همین مشکلات سبب می‌شود تا اعتیاد افزایش یابد. دیگر این که معتادین در سطح شهر دیده می‌شوند و آزادانه رفت و آمد می‌کنند. مسئله اصلی این است که حکومت چگونه می‌تواند جلو فروشنده‌های مواد مخدر را بگیرد. تا زمانی که کشت، قاچاق و عرضه مواد مخدر ریشه‌کن نشود، اعتیاد افزایش خواهد یافت، زیرا وضعیت طوری است که مواد مخدر زیاد است و به قاچاقبران هم چیزی نمی‌گویند."

در ماه‌های اخیر سطح قاچاق مواد مخدر در داخل شهرهای افغانستان بلند رفته و به اساس گزارش تازه مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مواد مخدر، تنها در ماه اسد امسال ۱۱۹ قاچاقبر هنگام قاچاق مواد مخدر به شهرها دستگیر شده‌اند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:52 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG