لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

نیویارک تایمز: گفت‌وگوهای صلح، انتخابات افغانستان را در هالۀ ابهام قرار داده است.


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان

نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود می‌نویسد گفت‌وگوهای صلح امریکا و طالبان، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را در هالۀ ابهام قرار داده است.

روزنامه می‌افزاید در حالی‌که مسألۀ خروج سربازان امریکایی از افغانستان در این گفت‌وگوها مطرح می‌باشد کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری در این کشور باقی مانده است.

نیویارک تایمز می‌نویسد که از یک سو وقت به سرعت سپری می‌شود و از سوی دیگر گفت‌وگوهای صلح و انتخابات در برابر هم در حرکت اند.

روزنامه می‌نویسد درحالی‌که جنگ جریان دارد انتخابات و صلح هر دو اولویت‌های اند که رئیس جمهور غنی ومقامات امریکایی را دربرابر هم قرار میدهند و افغانستان را به جدی ترین ابهام سیاسی هژده سال گذشته روبه‌رو می‌سازد .

نیویارک تایمز می‌نویسد هیئت امریکایی به رهبری نمایندۀ خاص زلمی‌خلیلزاد برای رسیدن به یک توافق با طالبان تلاش‌های جدی دارد که زمینه آغاز گفت‌وگوی بین الافغانی را فراهم خواهد ساخت.

قرار است این گفت‌وگو مسیر آشتی سیاسی در کشور را مشخص سازد ولی طالبان به صراحت گفته اند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در چنین یک وضعیت به معنی ادامۀ جنگ خواهد بود.

روزنامۀ نیویارک تایمز در ادامه از قول مقامات غربی می‌نویسد که با امضای این توافق که متضمن جدول زمانی خروج سربازان امریکایی از افغانستان می‌باشد برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بلافاصله آمادگی گرفته می‌شود. ولی روزنامه به سخنرانی اخیر رئیس جمهور غنی اشاره می‌کند که گفته است انتخابات ریاست جمهوری به یک حکومت جدید صلاحیت نیرومند و وظیفه خواهد داد تا از یک موقف قوی‌تر با طالبان وارد گفت‌وگو شود.

روزنامه در پایان می‌نویسد که نگرانی‌های رئیس جمهور غنی ریشه‌های عمیق تاریخی دارد چون با خروج قشون اتحاد شوروی سابق از افغانستان نظام این کشور سقوط کرد و افغانستان در هرج مرج فرو رفت.

واشنگتن پُست

روزنامۀ دیگر امریکایی واشنگتن پُست یک مطلب به‌قلم رایان کراکر سفیر سابق امریکا در کابل نشر کرده است.

آقای کراکر در عنوان مطلب خود می‌گوید که ما بدون حفاظت متحدان نزدیک خود از افغانستان خارج شده نمی‌توانیم.

آقای کراکر می‌نویسد در حالی‌که واشنگتن برای یک توافق با طالبان تلاش می‌کند و نیروهای خود را از افغانستان می‌خواهد خارج سازد این مسأله به‌نوشتۀ وی نادیده گرفته شده که بعد ازخروج این نیروها کسانی‌که با آن‌ها در افغانستان همکاری کرده اند با چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

رایان کراکر سفیر سابق امریکا در کابل در ادامۀ مطلب خود می‌نویسد که در مورد مصئونیت افراد ملکی نمی‌توان به طالبان اعتماد کرد و آن‌ها حتی کسانی را هم مورد حمله قرار داده اند که زمانی نزد نیروهای امریکایی ترجمان بودند.

او در پایان مطلب خود در روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد که امریکا در هرنوع برنامۀ کاهش نیروهای خود در افغانستان باید مصئونیت متحدان نزدیک خود در این کشور را در نظر داشته باشد. رایان کراکر می‌گوید که اشتباهات خروج نیروهای امریکا از ویتنام نباید تکرار شود.

XS
SM
MD
LG