لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

ریاست جمهوری افغانستان: نگران پیامدهای توافق صلح با طالبانیم


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

دفتر ریاست جمهوی می‌گوید نگران پی‌آمدهای تفاهم‌نامه گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور در صفحه تویترش نگاشته است، حکومت افغانستان همانند مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی دربارۀ سند این تفاهم‌نامه نگرانی‌هایی دارد.

آقای صدیقی می‌گوید که حکومت افغانستان برای رفع نگرانی‌های موجود خواستار توضیح در مورد این سند است.

در عین حال، یک منبع آگاه به رادیو آزادی گفته که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان، در دو روز گذشته دیدارهای متعددی با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله داشته است.

آرشیف: یکی از دیدارهای محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و زلمی خلیزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا
آرشیف: یکی از دیدارهای محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و زلمی خلیزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا

ریاست جمهوری افغانستان از پیامد توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان ابراز نگرانی می‌کند.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در حساب تویتر خود نوشته که حکومت خواهان توضیح بیشتر در مورد سند این توافق‌نامه است تا جلو پی‌آمدهای منفی آن گرفته شود.

آقای صدیقی تأکید کرده که حکومت افغانستان از هرگونه پیشرفتی که منجر به تأمین صلح پایدار و ختم جنگ در این کشور شود، پشتیبانی می‌کند، اما تأکید کرده است که بر چگونگی جلوگیری از پیامدهای منفی آن باید غور شود.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان سرگرم دیدار با مقام‌های افغان در کابل است.

گفتگو در مورد ترکیب اعضای هیئت مذاکره‌کننده حکومت با طالبان یکی از موضوع‌های این دیدارها خوانده می‌شود.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح اما می‌گوید که فهرست هئیت مذاکره‌کننده با طالبان تکمیل شده است.

اما او تأکید می‌کند که ممکن است ترکیب این هئیت ۱۵نفری برای تمام طرف‌ها و چهره‌های مطرح افغانستان قناعت‌بخش نباشد او در ادامه گفت: "هیئت تعیین شده، اما من به صورت دقیق نمی‌دانم که جزئیات آن با آقای خلیل‌زاد شریک ساخته شده یا نه، ما و شما می‌دانیم که از میان بیش از ۳۲ملیون نفر انتخاب کردن ۱۵ تن کار بسیار دشوار است. ممکن بیشتر طرف‌ها ناراضی باشند و ما این را احساس می‌کنیم. اما هیئتی که تعیین شده، برایند یک اجماع است. در هیئت از هرنگاه تنوع، توانایی و ظرفیت وجود دارد."

در این حال، یک منبع آگاه در حکومت افغانستان تأیید می‌کند که آقای خلیل‌زاد در جریان این سفرش تا پایان روز چهارشنبه، چهار بار با رئیس جمهور غنی دیدار کرده است.

این منبع که به علت حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت: "آقای غنی و زلمی خلیل‌زاد یک بار در نشست بزرگ و سه بار در جلسات کوچک دیدار کرده‌اند."

در سه تا از این جلسه‌ها عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز حضور داشته، اما در یکی از این جلسه‌ها حضور نداشته است.

در عین حال، یک منبع دیپلوماتیک دیگر به رادیو آزادی می‌گوید که رئیس جمهور غنی و آقای خلیل‌زاد تاکنون شش بار باهم دیده‌اند که از این میان تنها در یکی از این ملاقات‌ها رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله حضور نداشته است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی و زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی و زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ امریکا

عزیزالله دین‌محمد معاون شورای عالی صلح که با زلمی خلیل‌زاد دیدار کرده می‌گوید، آقای خلیلزاد تأکید دارد که هیئت مذاکره‌کننده با طالبان باید همه‌شمول و فراگیر باشد.

اما حکمت‌الله اعظمی معاون مرکز مطالعات صلح و خشونت می‌گوید حکومت افغانستان تلاش دارد تا هیئتی تشکیل دهد که در گفتگو با طالبان از موضع حکومت دفاع کند، همچنان او افزود: "دولت تلاش می‌کند تا افرادی در هیئت شامل شوند که طرف‌داری از طالبان را نکنند. یا بی‌طرف باشند و یاهم از دولت حمایت کنند، اما جنجال وجود دارد و برخی افراد هستند که طالبان آنان را نمی‌پذیرند."

زلمی خلیل‌زاد پس از نهایی کردن متن توافق‌نامۀ صلح در ۹ دور مذاکرات با طالبان، روز یکشنبه از قطر به کابل آمد.

هرچند آقای خلیلزاد متن پیش‌نویس توافق‌نامۀ امریکا با طالبان را به حکومت افغانستان نسپرد، اما جزئیات این پیش‌نویس را با مقام‌های افغان در میان گذاشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:55 0:00
لینک مستقیم

آقای خلیل زاد ابراز امیدواری کرده است که هیئت مذاکره‌کنندۀ حکومت افغانستان به زودی نهایی شود.

از سویی هم یک منبع آگاه حکومتی که با رادیو آزادی صحبت کرده گفته که تا هنوز معلوم نیست که حکومت افغانستان چه زمانی نظر نهایی‌اش را در مورد پیش‌نویس موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان ارائه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG