لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

هشدار سفیران پیشین امریکا در افغانستان: خروج نیروها به شرط صلح واقعی


نُه دیپلومات ارشد سابق امریکا: خروج سربازان امریکایی مشروط به توافق صلح "واقعی" شود.
نُه دیپلومات ارشد سابق امریکا: خروج سربازان امریکایی مشروط به توافق صلح "واقعی" شود.

نُه دیپلومات ارشد سابق امریکا در افغانستان هشدار داده‌اند که اگر نیروهای این کشور بدون توافق "صلح واقعی" از افغانستان بیرون شوند، این امر زمینه‌ساز جنگ داخلی خواهد شد.

این مقام‌های دیپلوماتیک شامل ۵ سفیر نیز می‌شوند روز سه‌شنبه (۱۲ سنبله) با انتشار اعلامیه‌ای مشترک در نشریۀ "شورای اتلانتیک" تأکید کردند که خروج سربازان امریکایی مشروط به توافق صلح "واقعی" شود.

آنها در اعلامیه خود افزوده‌اند که نخستین مرحله خروج نیروهای امریکایی نباید "عجولانه" باشد و شمار سربازانی که خارج می‌شوند، نباید در حدی باشد که گروه طالبان فکر کند به "پیروزی نظامی" دست یافته است.

در اعلامیه آمده است: "حضور تعداد زیاد سربازان امریکایی امکان پیروزی مذاکرات صلح را در افغانستان بیشتر می‌کند."

مقام‌های دیپلوماتیک پیشین امریکا در افغانستان به این باور هستند که گروه طالبان تا حال شرط‌های خود را برای رسیدن به توافق صلح با افغان‌ها مشخص نکرده است؛ در حالی که این گروه پیشینه همکاری با دیگر گروه‌های سیاسی افغانستان را ندارد.

این اعلامیه زمانی نشر می‌شود که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی از رسیدن به توافق اصولی بر سر چهار موضوع خبر داده است. به گفته آقای خلیلزاد، یکی از این موضوع‌ها جلوگیری از تهدید تروریزم از مناطق تحت کنترول گروه طالبان است.

مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان در قطر
مذاکرات صلح میان هیئت امریکایی و نماینده های گروه طالبان در قطر

آقای خلیلزاد در مورد سه نکته دیگر گفت: "مسئلۀ دوم کم شدن و بیرون شدن نیروهای [امریکایی از افغانستان] وابسته به شرایط است. سوم مسئلۀ مذاکرات بین‌الافغانی و چهارم آتش‌بس دائمی است."

اما چند ساعتی از این مصاحبه آقای خلیلزاد با رادیو آزادی نگذشته بود که یک عضو گروه طالبان با تراکتور بمبگذاری شده حامل خود به مجتمع گرین ویلیج در شرق شهر کابل، ۱۶ نفر را کشت و ۱۱۹ تن را زخمی کرد.

گروه طالبان مسئولیت این حمله مرگبار را بر عهده گرفته و مدعی شده که تلفات سنگینی به نیروهای خارجی وارد کرده است. سخنگوی این گروه به اسوشیتد پرس گفته که هدف از سازماندهی چنین حملات تقویت مواضع این گروه در گفت‌وگوهای صلح است.​

آقای خلیلزاد که در کابل سرگرم گفتگو با مقام‌های حکومت وحدت ملی و رهبران سیاسی افغانستان است، جزئیات توافقنامه صلح با طالبان را با آنها در میان می‌گذارد. به گفته او، براساس این توافق، قرار است حدود ۵ هزار سرباز امریکایی در ظرف پنج ماه پس از امضای توافقنامه از افغانستان خارج شوند.

در حال حاضر حدود ۱۴ هزار سرباز امریکایی در چهارچوب مأموریت ۲۰ هزار نفری "حمایت قاطع" به رهبری سازمان ناتو در افغانستان حضور دارند.

سفیران پیشین امریکا در افغانستان تاکید کرده‌اند که نباید اقدامی صورت گیرد که حکومت افغانستان از مرکز توجه امریکا دور شود.

در حالی که گروه طالبان تا حال حاضر نشده با حکومت افغانستان به صورت مستقیم گفت‌وگو کند، دیپلومات‌های سابق امریکا در اعلامیه خود نوشته‌اند که اگر به این گروه اجازه داده شود که مذاکره با حکومت را رد کند، به این گروه صلاحیت می‌دهد که خودش انتخاب کند که با چه کسی مذاکره می‌کند.

اعلامیه تأکید کرده است که "این حق مردم افغانستان است که حکومت خود را تعیین کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی در مذاکرات از آنها نمایندگی کند."

XS
SM
MD
LG