لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

واشنگتن پُست: "تصمیم دونالد ترمپ شاید یک اشتباه بزرگ بوده باشد"


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست با عنوان "تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در این مورد شاید یک اشتباه بزرگ بوده باشد"مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه با این آغاز کرده که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از تعهدات بزرگ ترمپ، در جریان مبارزات انتخاباتی‌‎اش بود.

اما در ادامه آمده که تصمیم روز دوشنبۀ دونالد ترمپ برای توقف گفت‌وگو ها یک اقدام تکان دهنده است.

واشنگتن پُست همچنان می‌افزاید، ترمپ می‌خواهد در گفت‌وگوها با قدرت ظاهر شود، نه این‌که با فشارهای فزاینده ضعیف به نظر آید.

به باور روزنامه، پیامدهای لغو گفت‌وگوهای امریکا با طالبان، برای ستراتیژی آن‌کشور یک فاجعه و برای دونالد ترمپ یک صدمۀ بزرگ سیاسی خواهد بود.

به دنبال کشته شدن یک سرباز امریکایی در نتیجۀ حمله پنجشنبۀ گذشته در منطقه شش درک کابل، رئیس جمهور امریکا گفت‌وگوها و دیدار با رهبران طالبان را لغو کرد و سپس روز دوشنبه همین هفته گفت، به باور او مذاکرات با طالبان از بین رفته است.

  • دیپلومات

روزنامۀ دیپلومات در مورد لغو این گفت‌وگوها می‌نویسد، تصمیم دونالد ترمپ، شهروندان افغانستان را به سوی انتخابات شکنند سوق می‌دهد.

به نوشتۀ روزنامه، تصمیم ناگهانی ترمپ برای رئیس جمهور افغانستان که از مدت‌ها برای برگزاری انتخابات تأکید کرده،یک تحفۀ بزرگ به شمار می‌رود.

در ادامه آمده است، شهروندان افغانستان از گفت‌وگوهای امریکا و طالبان بیرون رانده شدند اما آن‌ها می‌خواهند تا سرنوشت را خود شان تعیین کنند.

به نوشتۀ روزنامه، بسیاری از نامزدان ریاست جمهوری تصور می‌کردند که انتخابات به تعویق می‌افتد و ادارۀ موقت روی کار می‌آید از این رو آن‌ها به مبارزات انتخاباتی نپرداختند.

دیپلومات از نگرانی شماری از ناظرین هم یاد‌آور شده که می‌گویند، اگر انتخابات سه هفته بعد، مشابه انتخابات پارلمانی پارسال و یا هم مشابه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۹۱۴ باشد، حکومت افغانستان در چنین زمان حیاتی، خیلی ضعیف خواهد شد.

روزنامه اظهارات مایکل کوگلمن معاون رئیس عمومی برنامۀ آسیا در مرکز ویلسن را هم نشر کرده که گفته است، بهترین گزینه این خواهد بود که ادعاهای تقلب بازهم باعث معطلی نتایج انتخابات شود و بدترین گزینه آن خواهد بود که بحران سیاسی به میان آید و نیازمند میانجی‌گری امریکا شود.

  • فارن پالیسی

روزنامه فارن پالیسی، در گفت‌وگوی با راین کراکر سفیر پیشین امریکا در کابل، این موضوع را به تحلیل گرفته که حالا پروسۀ صلح افغانستان چگونه خواهد شد؟

این گفت‌وگو پیش از برکناری جان بولتن مشاور امنیت ملی امریکا روز سه شنبه از سوی رئیس جمهور دونالد ترمپ انجام شده است.

فارن پالیسی می‌نویسد، بولتن مخالف گفت‌وگوهای صلح افغانستان بود.

راین کراکر سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، در گفت‌وگو با روزنامه با این اقدام مخالفت آشکار کرده که رهبران طالبان به امریکا فراخوانده شده بودند.

به گفتۀ کراکر، چگونه با طالبان دست می‌دادند و آن‌ها را به غذای شب دعوت می‌کردند زیرا طالبان نیروهای افغان و غیرنظامیان را می‌کشند و نیروهای امریکایی را هدف قرار می‌دهند.

راین کراکر در مخالفت با گفت‌وگوهای صلح ایالات متحده با طالبان، همچنان به فارن پالیسی گفته که مذاکرات امریکا، حکومت افغانستان و شهروندان این‌کشور به ویژه زنان و کودکان افغان را می‌فروخت.

XS
SM
MD
LG