لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

چالش‌ها فرا راه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


آغاز روند انتقال مواد حساس انتخابات به ولایات. August 30 2019
آغاز روند انتقال مواد حساس انتخابات به ولایات. August 30 2019

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، برای استخدام زنان در مناطقِ که اجازه کار را ندارند، امتیازات اضافی می‌دهد.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز (شنبه ۳۰ سنبله) به رادیو آزادی گفت، شماری از ولسوالی‌های افغانستان در استخدام زنان برای مراکز رأی‌دهی مشکلات دارند. زیرا زنان در آنجا اجازۀ کار ندارند.

اما آقای سادات می‌گوید، برای حل این مشکل کمیسیون فیصله کرده تا به زنان امتیازات اضافی بدهد.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او گفت: "رهبری کمیسیون مستقل انتخابات به تازه‌گی فیصله کرد، در محلاتی که زنان اجازۀ کار و همکاری ندارند، مردان محرم آنها نیز استخدام شوند و به آنها امتیاز و حقوق داده می‌شود تا این پروسۀ ملی ما به مشکل روبه‌رو نشود."

بر اساس تصمیم حکومت افغانستان، مراکز انتخاباتی با دستگاه‌های پیشرفته بایومتریک تجهیز شده که معلومات رأی‌دهندگان را ثبت می‌کند، یعنی نشان انگشت، عکس چشم و عکس روی هر رأی‌دهنده در آن گرفته می‌شود.

مسالۀ ثبت معلومات بایومتریک نزد عدۀ از رأی‌دهندگان نگرانی ایجاد کرده و امکان دارد خانواده‌های‌شان اجازه گرفتن عکس را ندهند.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات مرحله نخست آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را موفقانه سپری کرده‌است.

اما آقای رشید استخدام کارمندان بخصوص کارمندان زن را برای کمیسیون انتخابات مشکل جدی خواند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

او روز شنبه در مصاحبه‌ای با رادیو آزادی گفت: "روند استخدام زنان در برخی مناطق متأسفانه به مشکلات روبه‌رو است. در برخی مناطق مسالۀ تهدید هم تاثیر گذار بوده، حتی کارمندان مرد کمیسیون در بعضی جا‌ها پس از استخدام ترک وظیفه کرده اند."

یوسف رشید گفت تهدیدات امنیتی چالش جدی برای کمیسیون به شمار می‌رود زیرا ناظرین در محلات و مناطقِ که تحت تهدید است، زیاد به کار علاقمند نیستند.

آقای رشید افزود، در حالیکه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک هفته باقی مانده، آموزش کارمندان، استخدام ناظران و ناامنی از چالش‌های عمده در برابر کمیسیون مستقل انتخابات به حساب می‌رود.

اما ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، در اکثر مناطق پروسۀ استخدام تکمیل شده است.

او افزود: "ما موضوع را با ملا امامان منطقه، ریاست‌های امور زنان، جامعه مدنی و دیگر نهادهای فعال حقوق زنان، شریک ساخته‌ایم تا آنها با کمیسیون مستقل انتخابات همکاری کنند و مشکل رفع شود. ما در برخی محلات اندک به این مشکل روبه‌رو هستیم. اما در اکثر ولایات امور استخدام ما تکمیل شده و کارمندان آموزش دیده‌اند. انشاالله برای برگزاری انتخابات ششم میزان ما آماده هستیم."

بر اساس گزارش‌ها در انتخابات ولسی جرگه افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۳ درصد زنان اشتراک کرده بودند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، از ۹ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر واجدان شرایط رأی‌دهی در افغانستان، ۳ میلیون و ۳۳۴ هزار آنرا زنان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG