لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

جانسون: ایران مسئول حملات بر تاسیسات نفتی عربستان است


یکی از تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در اثر حملات راکتی و طیاره‌های بی‌پیلوت حوثی‌ها تخریب شده‌است. September 20, 2019
یکی از تاسیسات نفتی عربستان سعودی که در اثر حملات راکتی و طیاره‌های بی‌پیلوت حوثی‌ها تخریب شده‌است. September 20, 2019

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا می‌گوید، براساس نتیجه‌گیری این کشور، ایران مسئول حملات چهاردهم سپتمبر بر تاسیسات نفتی عربستان سعودیست.

به گفته آقای جانسون، بریتانیا در مورد پیوستن به تلاش‌های نظامی به رهبری ایالات متحده امریکا به خاطر تقویت دفاعی عربستان سعودی غور می‌کند.

بوریس جانسون در حال عزیمت برای اشتراک در اسامبله عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، در داخل طیاره حاملش به خبرنگاران گفت: "بریتانیا برای کاهش تنش‌ها در شرق میانه با متحدانش کار خواهد کرد."

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا

صدراعظم محافظه کار بریتانیا همچنان گفت: "به احتمال خیلی زیاد مسئولیت حملات با طیارات بی‌پیلوت و راکت‌های کروز بر تاسیسات نفتی عربستان به دوش ایران است."

اما حکومت بریتانیا تا هنوز کدام شواهدی را در مورد نقش ایران در این حملات، ارایه نکرده است.

حکومت ایران تا هنوز در مورد اظهارات اخیر بوریس جانسون چیزی نگفته است.

تنش‌ها در شرق میانه بعد از آن افزایش یافت که اخیراً دو منطقه خیلی استراتژیک در داخل قلمرو عربستان سعودی، یعنی بزرگ‌ترین تصفیه خانه نفت جهان در بقیق و دومین میدان بزرگ نفتی عربستان در خریص هدف حملات راکتی و طیارات بی‌پیلوت قرار گرفتند.

با آنکه شورشیان حوثی‌ یمن که ایران از آنها حمایت می‌کند، مسئولیت این حملات را به عهده گرفتند، اما عربستان سعودی و برخی مقامات اداره رئیس جمهور امریکا، تهران را در عقب این حملات دانسته اند.

ایران در قبال این اظهارات عکس العمل نشان داده و مقامات جمهوری اسلامی به شمول حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، هر نوع دست داشتن تهران را در این حملات رد کرده اند.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

آقای روحانی (۲۲ سپتمبر) در سخنرانی‌اش به مناسبت آغاز هفته یادبود از جنگ سال‌های ۱۹۸۰ الی ۱۹۸۸ میلادی ایران با عراق، از طریق تلویزیون این کشور گفت:‌ "کشورهای خارجی باید از خلیح فارس دور باقی بمانند"

به گفته وی، حضور آنها این منطقه را به "میدان مسابقات تسلیحاتی" تبدیل خواهد کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به تاریخ (۲۰ سپتمبر) اعزام نیروهای امریکایی را در عربستان سعودی و امارات متحدۀ عربی اجازه داد.

مارک اسپیر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا این ماموریت را "دارای ماهیت دفاعی" خوانده گفته است، عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواستار مساعدت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG