لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

"گروه طالبان افغان در کویته جنجال میان دو قوم را حل کرد"


یک ملای افغان فیصله "امارت اسلامی" در مورد حل جنجال میان اقوام اکاخیل و ترین را قرائت می‌کند.
یک ملای افغان فیصله "امارت اسلامی" در مورد حل جنجال میان اقوام اکاخیل و ترین را قرائت می‌کند.

طالبان افغان در شهر کویته بلوچستان جایی‌که گفته می‌شود رهبران این گروه یا شورای کویته طالبان مقیم است اخیراً جنجال‌ها میان دو قوم محلی را حل کرده است.

این جنجال قومی که در کویته پاکستان به میانجیگری طالبان حل شده و نتیجه آن در یک جرگه برای دو طرف و مردم محل شنوانده شد، سه سال قبل میان اقوام اکاخیل و ترین بمیان آمده بود.

این جرگه قومی که روز شنبه گذشته در حاشیه شهر کویته در منطقه اکاخیل آباد برگزار شده بود به شمول علمای دینی، بزرگان قومی و شماری از موسفیدان صدها تن دیگر شرکت کرده بودند.

درجریان جنجال برخاسته بالای ملکیت زمین، میان اقوام اکاخیل و ترین در سال ۲۰۱۶ یک تن کشته و سه تن زخمی شدند.

ویدیو را که رادیوآزادی بدست آورده است دیده می‌شود که پس از یک ساعت بحث و گفت‌وگو یک ملای افغان که لنگی سفید بر سردارد فیصله جرگه را اعلام کرده می‌گوید که پس از مشوره های طولانی اعتماد دو طرف حاصل گردید و امارت اسلامی فیصله کرد که این جنجال باید حل گردد.

طالبان قبل از سرگونی رژیم شان در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان به همین نام حکومت می‌کردند و حالا نیز برای رسیدن به قدرت در افغانستان تحت نام امارت اسلامی افغانستان تلاش می‌کنند.

این فرد که نامش را افشا نمی‌کند به نمایندگی ازامارات اسلامی می‌گوید: "فیصله گردید که به قوم اکاخیل که یک نفر شان کشته شده است از سوی قوم ترین هفده میلیون روپیه پاکستانی که بیش از ۱۰۸ هزار دالر امریکایی می‌شود همراه با پنج کلاشینکوف داده شود."

او همچنان اعلام کرد که "افراد قوم ترین از رفتن به مناطق اکاخیل خودداری کنند."

به اساس گزارش صفحه ویب سایت "گندهارا" این فیصله از این لحاظ قابل اهمیت است که نشان دهنده نفوذ طالبان در پاکستان می‌باشد، کشوریکه مقام‌های آن از پناه دادن به طالبان چشم پوشی می‌کنند.

جمال ترکی خبرنگار محلی مقیم کویته یکی از شرکت کنندگان این جرگه بود.

او که به واسطه موبایلش از بخش‌های این جرگه فلم گرفته و آنرا با صفحه ویب سایت گندهارا شریک کرده‌است، می‌گوید که این میان جیگری طالبان در ایالت بلوچستان پاکستان برای حل جنجال قومی بی‌سابقه است.

در یک ویدیویی که آقای ترکی گرفته، دیده می‌شود که سردار شفیق یکی از بزرگان قوم ترین وکیل پارلمان به بزرگان حزب عوامی ملی پشتونخوا می‌گوید: "زمانیکه قوم اکاخیل برای حل این معضله به طالبان رو آوردن، قومش پدیرفتن که برای حل این جنجال طالبان میان جیگری کنند."

به گفته آقای ترین، "طالبان در این جنجال بخاطر میان جیگری کردند" که خانواده آسیب دیده قوم اکاخیل با طالبان رابطه داشت.

صفحه ویب سایت گندهارا در این مورد تلاش کرد که عکس‌العمل بزرگان قوم اکاخیل را به دست بیاورد اما در این کار موفق نشد.

اما خبرنگاران محلی به رادیو آزادی گفته اند که بزرگان قوم اکاخیل در این خصوص علاقه مندی به صحبت نشان نمی‌دهند زیرا این مساله بسیار حساس بوده و طالبان در آن دخیل اند.

گفته می‌شود حزب ملی عوامی پشتونخوا (پی.ام.ای.پی) به گونه آشکار با حضور طالبان ابراز مخالفت کرده است و بالای اسلام آباد انتقاد کرده که به گونه پنهانی از طالبان حمایت می‌کند.

رحیم زیارت وال یک عضو پیشتاز این حزب که در این جرگه شرکت داشت، به رادیوآزادی گفت: "برای ما روشن نبود که طالبان در این جرگه برای حل جنجال این دو قوم میان جیگری می‌کند، اما زمانی‌که مساله روشن شد ما به عنوان مهمان در این جرگه شرکت کردیم اما ترک کردن برای ما دشوار بود."

در مورد نقش طالبان افغان در این جرگه برای حل جنجال میان دو قوم با چند مقام محلی تماس گرفته شده اما بیشتر آنها در این مورد ابراز بی خبری کرده‌اند.

اما مقامات ایالت بلوچستان بیشتر در مورد مساله مربوط به طالبان از ابراز نظر خودداری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG