لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۷

تیم امنیت و عدالت: انتخابات در دور اول برنده ندارد


رحمت الله نبیل رهبر تیم انتخاباتی امنیت و عدالت
رحمت الله نبیل رهبر تیم انتخاباتی امنیت و عدالت

رحمت الله نبیل رهبر تیم انتخاباتی امنیت و عدالت بر عکس تیم‌های دولت ساز و ثبات و همگرایی تأکید می‌کند که هیچ تیمی در دور اول برنده انتخابات نخواهد شد.

آقای نبیل روز (سه‌شنبه ۹ میزان) در یک نشست خبری در کابل گفت که مردم افغانستان با پذیرفتن خطرات زیاد رأی دادند و تقلب را به هیچ وجه نمی‌پذیرند.

رحمت الله نبیل به جدا سازی آرای سفید از سیاه تأکید دارد و می‌گوید که کمیسیون انتخابات باید برای برگزاری دور دوم انتخابات آمادگی بگیرد.

او گفت:‌ "معلوماتی که داریم و سطح تقلب را می‌بینیم دور اول انتخابات برنده ندارد. شفافیت انتخابات باید تأمین شود. کمیسیون‌های انتخاباتی باید پس از تأمین شفافیت برای دور دوم انتخابات آمادگی بگیرد و ثابت بسازند که می‌توانند انتخابات شفاف برگزار کنند."

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی هر یک ادعا می‌کنند که در انتخابات برنده هستند و انتخابات به دور دوم نخواهد رفت.

عبدالله عبدالله ادعا کرده که آرای بالا دارد و برندۀ انتخابات است

اما رحمت الله نبیل می‌گوید که ادعای برنده شدن در انتخابات از سوی تیم‌های دولت ساز و ثبات و همگرایی زمینه سازی برای ایجاد بحران در افغانستان است.

همچنین گلبدین حکمتیار رهبر تیم صلح و عدالت اسلامی پیش از برگزاری انتخابات گفته بود که تقلب در انتخابات آنها را مجبور خواهد ساخت تا به سنگر باز گردند.

این تیم‌ها نیز از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته اند که از هر راه ممکن باید شفافیت انتخابات تامین شود.

استفاده از دستگاه بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
استفاده از دستگاه بیومتریک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


آقای نبیل علاوه می‌کند که آرای غیر بیومتریک برای‌شان پذیرفتنی نیست و زورگویی‌ها نیز جز تنش زایی، نتیجه دیگری در قبال نخواهد داشت.

اما برعکس رحمت الله نبیل فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در نشست عمومی روز سه‌شنبه این جرگه گفت که آرای غیر بیومتریک باید محاسبه شود.

او افزود: "از بعضی از دوستان شنیدیم که رئیس کمیسیون انتخابات گفته که آرای بیومتریک نا شده شمارش نمی‌شود، بالای پدر او این آرا را شمارش خواهیم کرد. برو از مردم بپرس که چه حکایت می‌کنند. حق مردم را چرا تلف می‌کنید."

در این حال ریاست اجرائیه با پخش اعلامیه‌ای این سخنان آقای مسلمیار را غیر مسئولانه و تهدید آمیز خوانده و گفته که هیچ‌کس حق تهدید کمیسیون‌ها، مسئولین و کارمندان این نهادها را ندارد.

در این اعلامیه آمده که آقای مسلمیار باید این اخطار خود را هرچه زودتر پس بگیرد، از کمیسیون‌ انتخابات معذرت بخواهد و نهاد‌های عدلی و قضایی کشور چنین تهدیدها را پیگیری کند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی پیش از این گفته که حدود ۲۵۰۰ مورد تخطی انتخاباتی را ثبت کرده و شکایت‌ها و تخطی‌ها بگونه جدی بررسی خواهند شد.

کمیسیون مستقل انتخابات نیز تاکید کرده که شفافیت انتخابات ۶ میزان تامین خواهد شد.

براساس اطلاع این کمیسیون که روز سه‌شنبه به دسترس رادیو آزادی قرارداد نزدیک به ۲ اعشاریه ۶ میلیون تن در این انتخابات اشتراک کرده‌اند و این آمار در حال افزایش است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG