لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

نی: ناامنی مانع پوشش خبری سراسری انتخابات شد


جریان رأی دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ولایت خوست. September 28 2019
جریان رأی دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ولایت خوست. September 28 2019

دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) می‌گوید ناامنی در روز انتخابات باعث محدودیت پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری شد.

مسئولان "نی" می‌گویند پس از انتخابات ۲۵۰ خبرنگار در ۲۴ ولایت در مصاحبه با این نهاد گفتند که پوشش این روند سراسری نبوده است.

مجیب خلوتگر، رئیس اجرایی "نی" روز چهارشنبه (۱۰ میزان) در نشست خبری گفت که "تهدید طالبان" مانع اصلی پوشش خبری انتخابات بود.

آقای خلوتگر گفت که خبرنگاران به دلیل تهدید گروه طالبان به مناطق دور دست بسیار کم سفر کردند. به گفته او، نگرانی اصلی این خبرنگاران تهدید این گروه بود که باعث شد "پوشش رسانه‌ای انتخابات معیاری و صد در صدی نباشد."

رئیس "نی" گفت که خبرنگاران در این تحقیق به عنوان شاهدان روند رأی‌دهی گفته‌اند که میزان مشارکت مردم در انتخابات پایین بوده است.

حدود ۲۵ درصد مصاحبه‌‌شوندگان گفته‌اند که قطع فعالیت‌های شبکه‌های مخابراتی تأثیر مستقیمی بر روند گزارش‌دهی داشته است.

همچنین ۱۶ درصد خبرنگاران مصاحبه شده از عدم دسترسی به اطلاعات، ۱۶ درصد دیگر از برخورد نامناسب کارمندان کمیسیون انتخابات و ۱۰ درصد آنها رفتار نا‌مناسب نیروهای امنیتی را دلیل محدودیت پوشش رسانه‌ای انتخابات دانسته‌اند.

مرد کهن سال حین رأی دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل. September 28 2019
مرد کهن سال حین رأی دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کابل. September 28 2019

در همین حال، شماری از مسئولان رسانه‌ها می‌گویند که در روز رأیگیری آنان به دلیل ناامنی نتوانستند خبرنگاران خود را به ولسوالی‌ها یا مناطق دور دست بفرستند.

میرآقا پوپل، مسئول خبر طلوع نیوز، گفت: "ما کوشش کردیم خبرنگاران خود را در روز انتخابات به ولایات بفرستیم که از امنیت نسبی برخوردار است و به ولسوالی‌ها کمتر رفتند."

برخی از خبرنگاران محلی نیز می‌گویند که فعالیت‌های آنها محدود به شهرها شده بود.

اسلم رشیدی، خبرنگار در ولایت کندز گفت: "یک روز دشوار بود. ما محدود به شهر شده بودیم. به ولسوالی‌ها نرفتیم، چون تهدیدات بلند بود. در کنار ناامنی، دسترسی ما به اطلاعات نیز با چالش روبه‌رو بود، زیرا فعالیت‌های مخابراتی در آن روز قطع شده بود."

آقای رشیدی در حالی از محدودیت دسترسی به اطلاعات سخن می‌گوید که به گفته دیدبان حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، به همین دلیل گزارش‌های پژوهشی نسبت به ۵ سال پیش ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این نهاد از حکومت خواست تا قانون دسترسی به اطلاعات را به صورت کامل اجرا کند.

گروه طالبان تهدید کرده بود که این انتخابات را مختل می‌کند و نمی‌گذارد که برگزار شود. این گروه از مردم خواسته بود که به مراکز رأیگیری نروند تا هدف حمله قرار نگیرند.

اگرچه در روز انتخابات از ده‌ها مورد حمله گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان گزارش شد، ولی به گفته مقام‌های دولتی، هیچ یک از این حملات در حدی نبود که بتواند مانع برگزاری انتخابات در محلی شود.

XS
SM
MD
LG