لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

کمیسیون انتخابات: نتایج ابتدایی ظرف یک هفته اعلام خواهد شد


کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در جریان کار در دیتاسنتر این کمیسیون. October 2,2019
کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در جریان کار در دیتاسنتر این کمیسیون. October 2,2019

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان پس از تأخیر آن، ظرف یک هفته اعلام خواهد شد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز شنبه ۱۹ اکتوبر به رادیو آزادی گفت: "کوشش نهایی می‌کنیم که تا چند روز آینده کارهای تخنیکی پایان یابد و نتیجۀ ابتدایی اعلام شود. انشاءالله که در بین یک هفته، نتیجۀ ابتدایی اعلام خواهد شد."

قرار بود، نتیجۀ ابتدایی انتخابات به روز شنبه ۲۷ میزان اعلام شود، اما نشد. حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ناوقت روز شنبه در نشستِ خبری ضمن اعلام این خبر از همه معذرت خواست.

"کمیسیون مستقل انتخابات از مردم شریف افغانستان و جوانب ذیدخل در روند انتخابات از بابت عدم اعلام و نشر نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان پوزش می‌طلبد."

او در پیام روی حساب توییترش یکی از دلایل تأخیر اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات را رعایت شفافیت هر چی بیشتر روند انتخابات خواند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی و یکی از نامزدان پیشتاز ریاست جمهوری در توییتر نوشت که، به تصمیم کمیسیون به خاطر تأخیر اعلام نتایج از بهر "تضمین انصاف، شفافیت و حسابدهی" ارج می‌گذارند.

علت تأخیر را سادات این گونه بیان کرد: "اطلاعات به وقت معین به سِروِر منتقل نشد. مشکل اینترنت موجود بود و همچنان دو، سه روز وقت در بر گرفت تا به ناظران قناعت دهیم که، اطلاعات توسط اس.دی کارت‌ها هم به طور مصون به سِروِر منتقل می‌شود."

آیا نقض تقویم انتخاباتی، بر اعلام نتیجۀ نهایی انتخابات ریاست جمهوری که، ۱۶ عقرب تعیین شده، تأثیر خواهد گذاشت؟

محمد یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، نهاد ناظر انتخابات، در گفت‌وگوی تلفونی با رادیو آزادی این گونه پاسخ داد:" تقویم انتخابات از این بابت در کل مراحل متأثر شد. کمیسیون نمی‌تواند آن را در اعلام نتایج نهایی در ۱۶ عقرب مراعات کند."

محمد یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان
محمد یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان

از دید رشید، دقت و شفافیت روند نباید قربانی سرعت شود. او افزود:" اگر کمیسیون مستقل انتخابات کوچکترین اشتباه را از لحاظ فنی انجام دهد یا در کارشان عدم شفافیت باشد، در آن صورت امکان تکرار تجربۀ انتخابات سال ۲۰۱۴ زیاد است. امیدواریم چنین تجربه و اشتباه صورت نگیرد."

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ با اتهام تقلب گسترده به همراه شد. با وصف رفتن انتخابات به دور دوم در آن زمان، روند به بنبست رسید. سرانجام، جان کری وزیر خارجۀ وقت ایالات متحده میانجیگری کرد و دو رقیب پیشتاز محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله برسر تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کردند.

اینبار، مردم و جامعۀ جهانی خواهان شفافیت در روند انتخابات ۲۰۱۹ هستند.

سادات وعده داد که، تجربۀ ۲۰۱۴ تکرار نمی‌شود. او افزود:"رهبری کمیسیون مستقل انتخابات به مردم وعده داده که، شفافیت را تضمین می‌کند. تلاش می‌کنیم تا نتیجۀ را به دست آریم که، به اساس آرای پاک مردم افغانستان باشد و برای همه قابل قبول."

یک مرد کهن سال حین رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان. September 28 2019
یک مرد کهن سال حین رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان. September 28 2019

رأی دهندگان با وجود تهدیدهای طالبان در ششم میزان در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشتراک کردند، مشارکتی که به قیمت جان ده‌ها نفر تمام شد.

به اساس گزارشی (۲۳ میزان) نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، قربانیان رویدادهای امنیتی روز انتخابات مشمول ۲۸ کشته و نزدیک به ۲۵۰ زخمی می‌شوند.

این سازمان به تازگی در بیانیۀ از کمیسیون انتخابات خواسته که، روند انتخابات را به درستی به پایان رساند.

الیس وِلز دیپلومات ارشد ایالات متحده هم هفتۀ گذشته در توییتر و در صحبت با خبرنگاران در کابل گفت، تأیید تازۀ کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد شمارش تنها آرای معتبر دارای اطلاعات بیومتریک "گامی مثبت" است.

او که سرپرست معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی است، بر استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان تأکید کرد و گفت، در کار آن‌ها نباید مداخلۀ سیاسی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG