لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

از روز جهانی بیماری پولیو یا (فلج کودکان) بزرگداشت شد


آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف: عکس جنبه تزئینی دارد

مقامهای وزارت صحت افغانستان از گروه‌های شورشی و مردم خواستند تا در راستای ریشه‌کن کردن بیماری فلج کودکان که یک بیماری غیرقابل درمان است؛ همکاری کنند.

مسئولان این وزارت می‌گویند که در حال حاضر ۸۰۰ هزار کودک در افغانستان از دسترسی به واکسین فلج کودکان محروم مانده‌اند.

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید تا ماه اکتبر سال جاری میلادی ۱۹ مورد ابتلا به فلج کودکان در ولایت‌های شرقی و جنوبی این کشور ثبت شده است.

ماموسی زیور، معاون وزارت صحت عامه در روز بزرگداشت از روز جهانی فلج کودکان در کابل گفت که ۸ مورد در ولایت ارزگان، ۵ مورد در ولایت هلمند، سه مورد در ولایت قندهار، یک یک مورد در ولایت‌های پکتیکا، کنر و ننگرهار به ثبت رسیده است.

خانم زیور یکی از دلایل‌ اصلی افزایش ابتلا به این بیماری را واکسین نشدن کودکان در اثر ناامنی است. او از همه طرف‌های درگیر جنگ خواست که مانع اجرای برنامه واکسیناسیون نشوند.

او افزود: "[واکسیناسیون] پولیو یک برنامه بی‌طرف است. ما از مخالفان و در این طرف مردم افغانستان می‌خواهیم که بخاطر مصاب نشدن اطفال به فلج، این برنامه را سیاسی نکنند و اجازه بدهند تا در این کمپاین سهم گرفته و اجراات کنیم."

این در حالی است که براساس اطلاعات مقام‌های وزارت صحت، پس از اجرای کمپاین ماه گذشته مشخص شد که ۸۰۰ هزار طفل زیر پنج سال به دلیل ناامنی از واکسین بازمانده‌اند.

بیماری فلج کودکان در سراسر جهان به جز کشورهای افغانستن و پاکستان ریشه‌کن شده است. در سال جاری ۷۵ مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان و ۱۹ مورد در افغانستان ثبت شده است. مواردی که در افغانستان ثبت شده عمدتاً در ولایت‌هایی است که در نزدیک مرز پاکستان موقعیت دارند.

مسئولان وزارت صحت افغانستان می‌گویند تلاش دارند به کمک علما، ریش‌سفیدان و مردم مناطق ناامن زمینه واکسین پولیو را در این مناطق فراهم کنند تا به ریشه‌کن کردن این بیماری نزدیک شوند.

در همین حال، یکی از مسئولان سازمان صحی جهان اعلام کرد که این سازمان به حمایت خود از برنامه واکسیناسیون فلج کودکان در افغانستان ادامه می‌دهد.

داکتر ودود زبیر مفتی، آمر عمومی برنامه پولیو این سازمان درمراسم تجلیل از روز جهانی فلج اطفال درکابل دراین مورد گفت: "بسیار ضروری است که یکبار دیگر تعهد خود را تازه کنیم و اراده خود را بیان کنیم که محو پولیو ممکن است تمام دنیا پولیو را از بین برده و افغانستان هم بخش‌های زیاد آن عاری از پولیو است و جاهایی که وجود دارد، آن را هم ختم می‌کنیم."

در همین حال صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، نیز بر همکاری با حکومت افغانستان برای محو این بیماری در افغانستان تأکید کرد.

به اساس معلومات این سازمان، بنیاد مبارزه با بیماری پولیو در سال ۱۹۸۸ در حالی ایجاد گذاشته شد که درآن زمان سالانه در ۱۲۵ کشور جهان تا ۳۵۰ هزار کودک به این بیماری مبتلا می‌شدند.

اما حالا تنها افغانستان و پاکستان دو کشوری اند که کمتر از ۱۰۰ مورد ثبت کرده اند. مسئولان نهادهای ملی و بین‌المللی تأکید می‌کنند که این بیماری را به صورت کامل در افغانستان ریشه‌کن کنند.

XS
SM
MD
LG