لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

برگزاری نشست چین در مورد صلح افغانستان به تأخیر افتاد


نشست چین درمورد صلح افغانستان که قرار بود تا دو روز دیگر به روز ۲۸ ماه اکتوبر در پکن پایتخت آن کشور برگزار شود، به تعویق افتاده است.

عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان به روز شنبه (۴ ثور) به رادیو آزادی این خبر را تأیید کرد، اما او توضیح نداد که این نشست چی زمانی برگزار خواهد شد.

عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان
عزیزالله دین محمد معاون شورای عالی صلح افغانستان


آقای دین محمد دراین باره به رادیو آزادی چنین گفت: "اطلاعاتی که ما دریافت کرده ایم می‌رسانند که نشست چین به تأخیر افتاده است. برخی‌ها می‌گویند که ممکن این نشست دو روز به تعویق افتد. معلومات دقیق وجود ندارد اما این تأیید است که این نشست به تأخیر افتاده است. یکی از خواست‌ها این بود که این نشست پس از اعلام نتایج انتخابات برگزار شود اما این موضوع پذیرفته نشد."

حکومت افغانستان و گروه طالبان تا حالا در مورد به تأخیر افتادن نشست پکن در بارۀ صلح افغانستان چیزی نگفته اند.

اما صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری این کشور در حساب توییتر خود نوشته که حکومت افغانستان در یک فرصت مناسب یک لست اشتراک کنندگان را برای نشست چین با حکومت آن کشور شریک خواهد ساخت.

در این حال محمد اسماعیل خان از چهره‌های سیاسی افغان که قرار است در نشست پکن در مورد صلح افغانستان اشتراک کند، به رادیو آزادی گفت ممکن این نشست برای چند هفته به تعویق افتاده باشد.

او می‌گوید، احتمال می‌رود که این نشست پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شود.

محمد اسماعیل خان از چهره‌های سیاسی افغان
محمد اسماعیل خان از چهره‌های سیاسی افغان

او افزود:‌ "طبعاً پس از وقفه‌ای که روند صلح داشت، ازسرگیری این روند آغاز خوبی است برای گفت‌وگوهای میان افغان‌ها. این زمینه را برای مذاکرات بعدی بیشتر فراهم خواهد ساخت."

این در حالی است که نشست چهار جانبه روسیه، امریکا، چین و پاکستان روز جمعه در مسکو برگزار شد.

اشتراک کنندگان این نشست روی ادامۀ گفت‌وگوها و حمایت کشورهای منطقه و جهان از روند صلح افغانستان تأکید کردند.

در عین حال وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو نیز در نشستی در بلجیم از پروسه صلح افغانستان پشتیبانی کرده‌اند.

از سویی هم "بیناد صلح" که روز شنبه از سوی شماری از مقام‌های پیشین دولتی و برخی اعضای شورای ملی گشایش یافت می‌گوید که کشورهای جهان بخاطر موفقیت روند صلح افغانستان باید متحدانه عمل کنند.

XS
SM
MD
LG