لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

روحانی: تزریق گاز یورانیوم به ۱۰۴۴سنترفیوژ را آغاز می‌کنیم


حسن روحانی رئیس جمهوری ایران
حسن روحانی رئیس جمهوری ایران

ایران می‌گوید گامی دیگری را در جهت کاهش تعهدات از موافقتنامه اتمی سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های بزرگ برمی‌دارد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز سه‌شنبه (۵ نومبر) گفت ایران تزریق گاز یورانیوم را به ۱۰۴۴ سنترفیوژ در ششم نومبر آغاز می‌کند.

نظر به موافقتنامه اتمی سال ۲۰۱۵ میلادی با قدرت‌های بزرگ سنترفیوژ‌های اتمی ایران باید بدون تزریق گاز بچرخند.

از زمان بیرون شدن امریکا از توافقنامه اتمی قدرت‌های بزرگ با ایران این چندمین قدم ایران برای کاهش تعهداتش در این موافقتنامه می‌باشد.

رئیس جمهوری امریکا در ماه می سال ۲۰۱۸ اعلان کرد که این توافقنامه بدترین توافقنامه است که امریکا در آن امضا گذاشته و از این توافق خارج شده و تحریم‌های نو را علیه ایران جاری ساخت و این جز برنامه امریکا برای وارد کردن فشار اعظمی علیه ایران می‌باشد.

ایران هم در پاسخ به این تحریم گفته بود اگر تمام طرف‌های دخیل در این موافقتنامه به تعهدات خود بر نگردند ایران هم از این تعهدات دوری خواهد کرد.

رئیس جمهوری ایران در این مورد گفت: "گامی که از فردا برمی‌داریم و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی من همین امروز دستور خواهم داد و موظفش می‌کنم از فردا گازدهی را در فوردو آغاز می‌کنیم."

اما رئیس جمهوری ایران راه برگشت را باز گذاشته و اظهار کرد این اقدامات قابل برگشت می‌باشند.

او گفت: "گام چهارم ما هم مثل سه گام دیگر قابل بازگشت است. یعنی هز زمانی‌که آن‌ها برگشتند به تعهدات کامل شان، ما هم بر می‌گردیم به تعهدات کامل مان."

براین هوک نماینده وزارت خارجه امریکا برای ایران و مشاور ارشد سیاسی این وزارت به این اقدامات ایران اشاره کرده روز دوشنبه (۴ نومبر) در صحبت با تلویزیون عربی الحره در واشنگتن گفت: "این یک گام در مسیر غلط است. این جز بازی اخاذی اتمی ایران می‌باشد یعنی سعی می‌کند کشورهای دیگر از امریکا بخواهند که فشار خود را علیه ایران کاهش بدهد و چنین نشان می‌دهد که در آنصورت ایران بر می‌گردد به موافقتنامه، ولی ما این کار را نمی‌کنیم."

امریکا ایران را متهم می‌سازد که بزرگترین منبع نا آرامی در شرق میانه می‌باشد و سعی دارد که به تمامیت ارضی و استقلال عراق و دیگر کشورهای منطقه ضربه بزند.

براین هوک افزود ایالات متحده امریکا ایران را بخاطر جنگ‌های نیابتی‌اش در لبنان، سوریه و عراق مجازات کرده و رژیم ایران را از ده‌ها میلیارد دالر محروم ساخته است.

XS
SM
MD
LG