لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

جان بس: نیروهای افغان از هیچ نامزدِ انتخابات طرفداری نکرده اند


جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل
جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل

جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان می‌گوید، هیچ‌گونه شواهدی وجود ندارد که نیروهای امنیتی افغان در روز انتخابات ریاست جمهوری و یا پس از آن در امور مربوط به انتخابات از نامزدی طرفداری کرده باشد.

جان بس در حساب توییترش نوشته است که به ناامیدی افغان‌ها در کمبود معلومات در بارۀ تصامیم انتخاباتی، خود را شریک می‌داند.

جان بس همچنان گفته که آن‌ها از نامزدانی حمایت می‌کنند که در اعتراض‌های‌شان از پروسۀ انتخابات کار می‌گیرند، نه از خشونت.

سفیر ایالات متحده امریکا در کابل در توییت خود اعلامیۀ وزارت امور داخلۀ افغانستان را به نشر رسانده است.

در این اعلامیه ادعای تیر اندازی نیروهای امنیتی بر معترضانی رد شده که در مقابل دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت کندز جمع شده بودند.

وزارت امور داخله در این اعلامیه گفته که در نتیجۀ فیر هاوان طالبان در نزدیکی دفتر کمیسیون مستقل انتخابات یک غیر نظامی کشته و به شمول یک پولیس ۴ تن دیگر زخمی شدند.

آقای بس، در ادامه در مورد این اعلامیۀ وزارت داخله تبصره کرده و نوشته است: "هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نیروهای امنیتی افغان در روز انتخابات ریاست جمهوری و یا پس از آن در امور مربوط به انتخابات از کدام نامزد انتخاباتی طرفداری کرده باشد."

هرچند، جان بس در توییتش به طور مشخص از کسی نام نگرفته، اما پیش از این تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان در مورد تیر اندازی نیروهای امنیتی بر معترضان در کندز یاد کرده و ابراز نگرانی نموده اند.

از سوی دیگر، ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شام دیروز دوشنبه (۲۷ عقرب) به رادیو آزادی گفت، بازشماری آرا در بیش از ۱۲ ولایت افغانستان تکمیل شده، این روند در برخی ولایات ادامه دارد و اما هنوز در ۵ ولایت موانع وجود دارد.

ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح سادات سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

او گفت: "ولایات پنجشیر، تخار، جوزجان، فاریاب، و سرپل تاکنون به همکاران ما اجازه نداده اند که پروسه بازشماری آرا را به پیش ببرند."

این در حالیست که به گفته رهبری کمیسیون مستقل انتخابات پیش از آغاز بازشماری کنونی آرا با تیم‌های معترض برای دو روز نشست‌های پیهم داشته است.

کمیسیون مستقل انتخابات گفت، آن‌ها به پرسش ها و نگرانی‌های نامزدان پاسخ داده اند، اما با آنهم تعدادی از تیم‌ها بخصوص تیم ثبات و همگرایی به مخالفت خود دوام داده است.

فریدون خوزون سخنگوی این تیم دیروز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، پاسخ کمیسیون به سوالات و نگرانی‌های آن‌ها در جلساتی دو روزه ناقص و قناعت بخش نبود.

او همچنان گفت، آن‌ها تاکنون از هواداران خود نخواسته اند که دروازه‌های کمیسیون‌ها را ببندند، اما به گفته او این حق مردم است که از رأی‌شان دفاع کنند.

فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی
فریدون خوزون سخنگوی تیم ثبات و همگرایی

وی افزود: "اگر کمیسیون به سوالات ما پاسخ ندهد، ما به راه‌های دیگر فکر می‌کنیم که یکی از آن ممکن این باشد که از مردم بخواهیم تا برآیند و از رأی‌شان دفاع کنند. اما تاکنون هر کاری که مردم کرده‌اند خود جوش بوده است."

از سوی دیگر، جاوید غفور سخنگوی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی به رادیو آزادی گفت، کمیسیون انتخابات بر اساس قانون صلاحیت دارد که آرای مشکوک را دوباره حساب کند.

برعلاوۀ این دو تیم، تیم‌های انتخاباتی دیگر هم در مورد فیصلۀ کمیسیون مستقل انتخابات اختلاف نظر دارند.

اما همه رأی‌دهندگان افغان به یک صدا می‌گویند، کمیسیون مستقل انتخابات با یک و نیم دهه تجربه باید این توانایی را داشته باشد که هم به وقت و زمان معین آن نتایج انتخابات را اعلام کند و هم از شفافیت امور به قناعت همۀ جوانب بپردازد.

XS
SM
MD
LG