لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

'روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایات باقی مانده آغاز می‌شود'


کمیسیون انتخابات می‌گوید روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایات باقی مانده سر از روز یکشنبه ۲۶ عقرب ۱۳۹۸ از سر گرفته می‌شود.
کمیسیون انتخابات می‌گوید روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایات باقی مانده سر از روز یکشنبه ۲۶ عقرب ۱۳۹۸ از سر گرفته می‌شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان امروز (یکشنبه ۲۶ عقرب) پروسه بازشماری و تفتیش آرا را در محلات خاص انتخاباتی آغاز می‌کند.

حوا علم نورستانی رئیس این کمیسیون شام دیروز شنبه گفت، در این مورد با تمام تیم‌های انتخاباتی دو بار جلسه کرده و توافق آن‌ها را به دست آورده اند.

پروسه تفتیش و شمارش دوبارۀ آرا به تاریخ ۱۸ عقرب آغاز شد و در ۲۰ ولایت تکمیل شده است.

ولی تعداد از تیم‌های انتخاباتی هفته گذشته با بازشماری آرای ۱۴ ولایت مخالفت کرده و حتی شماری از دفاتر محلی کمیسیون انتخابات را مسدود کردند.

حوا علم نورستانی دیروز گفت:‌ "بعد از دوبار گفت‌وگو و بحث با نمایندگان ستادهای انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و بازشماری آرا را در ولایات باقی مانده سر از روز یکشنبه ۲۶ عقرب ۱۳۹۸ از سر می‌گیرد."

خانم نورستانی خواهان همکاری تمام تیم‌های انتخاباتی و ادارات ناظر انتخابات شده و از آنها خواست ناظران شانرا به محلاتی بفرستند که در آن‌ها پروسه بازشماری آرا آغاز می‌شود.

او گفت بر اساس معلومات به دست آمدۀ شان، تصمیم گرفته اند که ۲۶۲ محلی که در آن ۱۳۹۴۹ معلومات بیومتریک در ساعات غیر از زمان تعیین شده برای رأی‌دهی ثبت شده است، بررسی شده و اگر تقلب در آن ثابت شود این آرا بی‌اعتبار شمرده شوند.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

خانم نورستانی تأکید کرد که تنها به آرای داده شده براساس معلومات ثبت شدۀ بیومتریک اعتبار داده خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان برگزار شد. بر اساس قانون انتخابات باید نتایج ابتدایی به تاریخ ۲۷ میزان اعلان می‌شد که چنین نشد.

کمسیون مستقل انتخابات اعلان نتایج ابتدایی را به تأخیر انداخت. آخرین مهلت به تاریخ ۲۳ عقرب بود ولی سخنگویان کمیسیون مستقل انتخابات گفتند، به دلیل مشکلات تخنیکی و دیگر مشکلات نمی‌توانند در این تاریخ نتیجه ابتدایی را اعلان کنند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه این را نگفت که نتایح انتخابات دقیقاً چه وقت اعلان خواهد شد ولی به افغان‌ها اطمینان داد که با تکمیل پروسه تفتیش و بازشماری آرا به زودترین فرصت ممکن نتایج شفاف اعلان می‌شود.

خانم نورستانی افزود: "کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌نماید تا نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به صورت شفاف به زودترین فرصت ممکن اعلان نماید."

خانم نورستانی گفت مخالفت شماری از تیم‌های انتخاباتی با شمارش مجدد ۱۴ ولایت باعث شد که این پروسه سه روز متوقف شود و همچنان تأخیر در به دست آوردن معلومات از شرکت درملوگ عوامل اساسی تأخیر در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات در زمان تعیین شده آن بوده اند.

XS
SM
MD
LG