لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

برخی تیم‌های انتخاباتی در روند بازشماری آرا اشتراک نمی‌کنند


صندوق های رأی‌دهی
صندوق های رأی‌دهی

هر چند کمیسیون مستقل انتخابات روند مجدد تفتیش و بازشماری آرا را در ۲۸ ولایت افغانستان آغاز کرد اما برخی از تیم‌های انتخاباتی تأکید دارند که در این روند اشتراک نمی‌کنند.

عبدالله عبدالله رهبر تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی روز (یکشنبه ۲۶ عقرب) در نشستی در کابل گفت که تا هنوز به نگرانی‌های آنان پاسخ قانع کننده داده نشده است.

او افزود:‌ "معنی سهم نگرفتن در بازشماری آرا چیست؟ معنی آن این است که اگر کمیسیون انتخابات به اسرع وقت و امروز روی تصمیم خود تجدید نظر نکند این به این معنی است که به دست خود مشروعیت انتخابات را زیر سؤال می‌برد."

عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

آقای عبدالله کمیسیون مستقل انتخابات را متهم ساخت که همچو "سخنگوی تیم دولت ساز" عمل می‌کند.

اما کمیسیون مستقل انتخابات و تیم دولت ساز این سخنان آقای عبدالله را رد کرد و خواستار ارائه اسناد در این زمینه شدند.

در این حال فضل غنی حقمل یک عضو تیم صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار نیز به رادیو آزادی گفت، تا زمانی‌که به خواست‌های‌شان پاسخ مثبت داده نشود نمایندۀشان در روند بازشماری و تفتیش شرکت نخواهد کرد.

این تکت انتخاباتی پیش از این در ۲۴۰۰ محل رأی‌دهی خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده و گفته بود که برای بررسی جرایم انتخاباتی باید یک هیئت قضایی ایجاد شود.

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که ۱۱ کاندید در آن عضویت دارند نیز با پخش خبرنامه‌ای خواستار تفکیک آرای معتبر از غیرمعتبر شده و گفته است که در غیر آن در روند مجدد تفتیش و بازشماری آرا اشتراک نخواهند کرد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که پس از گفت‌وگوهای دو روزه با نمایندگان تکت‌های انتخاتی و جناح‌های سیاسی روند مجدد تفتیش و بازشماری آرا را آغاز کرده است.

به گفته مسئولان این کمیسیون، روند بازشماری و تفتیش آرا در حضور ناظران انتخاباتی در ولایت‌های هلمند، دایکندی، کندهار، لوگر، پکتیا، پکتیکا، هرات، غور، نورستان، فراه، خوست و کندز ازسرگرفته شده است.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای این کمیسیون روز یکشنه به رادیو آزادی گفت که نتایج تفتیش و بازشماری آرا به زودی به مرکز فرستاده خواهد شد.

او گفت: "در تمام ولایت‌ها باید صندوق‌های باقیمانده شمارش شوند و نتایج روند بازشماری و فورمه‌ها به مرکز فرستاده شود. به زودی این روند با شفافیت کامل در ولایت‌ها پایان خواهد یافت."

تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی مانند گذشته از آغاز مجدد بازشماری و تفتیش آرا استقبال کرده است.

حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

رضوان مراد یکی از سخنگویان این تکت انتخاباتی در صحبت با رادیو آزادی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که کارهایش را در چارچوب قانون به پیش ببرد و هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کند.

این در حالی است که گزارش‌ها در مورد بسته شدن دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در برخی ولایت‌ها از سوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز به نشر رسیده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG