لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

پولیس کابل: بیش از ۳۰ قاچاقبر مواد مخدر دستگیر شدند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

حدود دو هفته قبل رئیس جمهور اشرف غنی به مسئولین امنیتی کابل دستور داد تا جلو جرایم را در شهر کابل بگیرند و با تمامی عوامل آن مبارزه کنند.

مواد مخدر و فعالیت قاچاقبران آن نیز عامل عمده افزایش جرایم در شهر کابل خوانده شده و قاچاقبران از پایتخت کشور به عنوان مسیر قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند.

ارشاد نوری مدیر مبارزه علیه مواد مخدر فرماندهی پولیس کابل به رادیو آزادی گفت، عملیات آنان بر ضد قاچاقبران و فروشندگان مواد مخدر تشدید یافته و در دو هفته گذشته نزدیک به چهل فرد شامل در کاروبار مواد مخدر را دستگیر کرده اند.

او گفت: "ما در طول دو هفته گذشته ۲۷ عملیات را اجرا کردیم و ۳۸ قاچاقبر و فروشنده مواد مخدر را دستگیر و مواد مخدر مختلف النوع از نزد آنان ضبط شده است. ما اسناد و شواهدی نداریم که نشان دهد گروه خاصی در قاچاق مواد مخدر دست داشته، اما وجود آنان را رد هم کرده نمی‌توانیم."

هرچند فرماندهی پولیس کابل وجود اسناد و شواهد در رابطه به گروه های منظم قاچاق مواد مخدر را رد می‌کند، اما به تازگی سارنوالی مبارزه علیه مواد مخدر مرکز عدلی و قضایی افراد شامل در یک شبکه قاچاقبران مواد مخدر را دستگیر کرده است که تحت رهبری یک افسر پولیس فعالیت می‌کرد.

عباس فراسو تحلیلگر بخش مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید، تلاش‌ها در بخش دستگیری قاچاقبران مواد مخدر به تنهایی کافی نیست، بلکه به گفته او، نیاز است تا تمامی نهادهای مسئول و عام مردم با کشت، تولید، قاچاق و استعمال مواد مخدر به گونه مشترک مبارزه کنند.

او افزود: "این تلاش‌ها کافی نیست و نیاز به تلاش‌های جدی‌تری وجود دارد. مبارزه علیه مواد مخدر به یک بسیج ملی ضرورت دارد که متأسفانه این بسیج ملی در افغانستان شکل نگرفته است. ما یک هفته را به نام هفته بسیج ملی مبارزه علیه مواد مخدر نامگذاری کردیم و در تقویم کشور هم ثبت شد، اما اقدامات دولت افغانستان در این بخش کافی نبوده، تا این که یک بسیج ملی سرتاسری در افغانستان به وجود آید."

بر بنیاد معلومات وزارت صحت عامه، بیشترین معتادین مواد مخدر افغانستان در شهر کابل حضور دارند و به دلیل دسترسی آسان به مواد مخدر، برنامه‌های وقایوی و تداوی آنان مؤثر ثابت نشده است.

یافته های فرماندهی پولیس کابل نیز نشان می‌دهد که بیشتر جرایم و سرقت‌ها نیز توسط معتادین و فروشندگان مواد مخدر صورت می‌گیرد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG